1 november 2021

Regio van de maand | Opleidingsschool ROC Friese Poort en Hogeschool NHL-Stenden

“Theorie en praktijk zijn hier innig met elkaar verweven”

Partnerschappen geven het Samen Opleiden op hun eigen manier vorm en inhoud. In deze rubriek portretteren we telkens kort een partnerschap. Deze maand is de beurt aan dat van Opleidingsschool ROC Friese Poort – met zo’n 200 aspirant mbo-docenten per jaar – en NHL Stenden Hogeschool, dat de drie noordelijke provincies bedient. Sinds september dit jaar is bovendien de lerarenopleiding van het Zwolse Windesheim bij het partnerschap aangesloten. Een ‘regiogrensoverschrijdend’ initiatief kortom, aldus programmaleider Samen Opleiden en Professionaliseren Berinda de Jong.

Wat is kenmerkend voor het Samen Opleiden in jullie regio?
“Dat we hier écht alles samen doen. Dat krijgen we ook terug uit alle evaluaties, ook die van de accreditatie. Het is zo’n hechte eenheid dat zelfs de studenten vaak niet merken of ze nou met iemand van het roc of van de hogeschool te maken hebben. We hebben een atelier voor de eerstejaars, waar de studenten werken aan leerdoelen en leervragen en waar ze inspiratie opdoen. Daar staat van beide kanten een docent voor, en gaandeweg het proces doet het er helemaal niet meer toe wie welk instituut vertegenwoordigt. Theorie en praktijk zijn hier dus innig met elkaar verweven. Daarnaast profileren we ons door zowel de beroepsvorming als de brede vorming tot vakvrouw/vakman én burger veel aandacht te geven.”

Wat zijn de komende periode jullie belangrijkste uitdagingen?
“We hebben de status van opleidingsschool nog maar pas verworven, we zijn net aspirant-af. We hebben een tijdje gepionierd en nu moeten we bepaalde zaken meer bestendigen. Organisatorisch is er werk aan de winkel. Daar hebben we natuurlijk al ideeën over, en daar willen we tot en met februari 2022 goed over nadenken. Inhoudelijk willen we de driehoek student-schoolopleider-instituutopleider goed uit de verf laten komen. Natuurlijk is het best mooi dat het voor studenten zo’n eenheid is, maar door juist het verschil tussen wat de school en wat het instituut te bieden heeft optimaal te benutten, krijgt een student een breed leeraanbod. We moeten dus wel goed zichtbaar maken dat de inbreng van de een anders is dan die van de ander, en dat ze elkaar aanvullen.”

Meer informatie
Berinda de Jong
berinda.de.jong@nhlstenden.com


Nieuws 22 november 2021

Terugblik webinar | Samen innoveren met impact

Tijdens het webinar ‘Samen innoveren met impact’ op 19 november 2021 jl. vertelden Henderijn Heldens en Anje Ros over de […]

Meer lezen »

Nieuws 15 november 2021

Blogs Expeditie Lerarenagenda | Adaptief vermogen in de context van het veranderende beroepsbeeld

Expeditie Lerarenagenda onderzoekt hoe leraren, teams, scholen, opleidingen en beleid navigeren naar het toekomstig leraarschap van morgen. In het eerste […]

Meer lezen »