2 december 2019

Publicatie | Inzichten en methodieken voor werkplekleren

Hoe kan het complexe proces van het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek zichtbaar worden gemaakt? En hoe kun je als opleider verdieping aanbrengen in het leren van studenten? Aan de hand van inzichten en methodieken in het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek ontrafelen Bob Koster en Judith Stappers de complexiteit van het werkplekleren. De lezer wordt uitgedaagd het leren van aanstaande leraren te verdiepen aan de hand van de metafoor van het ‘Transformatorhuisje’, waarin hoogspanning wordt omgezet in laagspanning.

Een groep van twintig lerarenopleiders werd uitgenodigd om een kort leertraject aan te gaan met Bob en Judith. Ze kwamen voor het eerst samen op maandag 2 december. Alle deelnemers werden uitgedaagd voorbeelden uit hun eigen praktijk te koppelen aan de verschillende onderdelen van het transformatorhuisje. Dit leidde tot verschillende vragen: ‘Draag ik er als lerarenopleider aan bij dat studenten een subjectief concept kunnen vormen?’, ‘Geef ik mijn studenten inzicht in het leren buiten de context van de werkplek?’, ‘Motiveer ik studenten om theorie, praktijk en de persoon met elkaar te verbinden?’ en ‘Krijgen mijn studenten de mogelijkheid om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het leren?’

De komende tijd zoeken de lerarenopleiders elkaar op in de regio. Ze gaan aan de slag met de methodieken uit de publicatie en wisselen daarover uit. Ook gaan ze op zoek naar mogelijkheden om aan het eigen professioneel leren te werken: in gesprek met studenten, uitwisselen met collega’s, het lezen of bekijken van bronnen. Op woensdag 12 februari 2020 ontmoet de groep van twintig lerarenopleiders elkaar weer.

Download katern


Nieuws 30 september 2020

De week van Samen Opleiden | De lerende leraar in de schijnwerpers

Van 5 tot en met 9 oktober 2020 staat in De week van Samen Opleiden de lerende leraar in de […]

Meer lezen »

Nieuws 28 september 2020

Onderzoek | De effecten van de begeleiding van startende leraren

De Rijksuniversiteit Groningen deed, onder leiding van universitair hoofddocent Michelle Helms-Lorenz, onderzoek naar de effecten van begeleiding van docenten tijdens […]

Meer lezen »