24 januari 2021

Praktijk In-Zicht | Begeleiding van startende leraren

Regelmatig komt het Platform mooie voorbeelden tegen van scholen die op een heel betrokken, eigen manier de begeleiding van startende leraren organiseren. Voorbeelden die anderen kunnen inspireren. Dit keer is het de beurt aan Lyceum Elst, en het Montfort College en schoolbestuur LMC-VO.

De begeleiding van startende leraren begint met een warm welkom

Rector Jan-Maarten de Wit van Lyceum Elst maakt zich sterk voor goede begeleiding van startende leraren. Dat doet hij niet alleen binnen zijn school, maar ook op partnerschapsniveau als voorzitter van de stuurgroep van Opleidingsschool Qoers. De begrippen ‘cultuur’ en ‘verbinding’ spelen een belangrijke rol in zijn visie op de begeleiding van beginnende docenten.

Praktijkvoorbeeld lezen

Wie is eigenaar van het inductiebeleid?

Hoe zorgen we ervoor dat de begeleiding van startende leraren binnen onze scholen als een brede, gedeelde verantwoordelijkheid wordt ervaren? Met die vraag ging de LMC-VO scholengroep uit Rotterdam aan de slag. Op het Montfort College, een van de LMC-scholen, is het eigenaarschap van het inductiebeleid inmiddels sterk toegenomen.

Praktijkvoorbeeld lezen


Nieuws 18 juni 2021

Kwaliteitsreeks | Drie nieuwe katernen over professionalisering

Vanuit het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren zijn er drie nieuwe katernen gepubliceerd over de professionalisering van (startende) leraren en […]

Meer lezen »

Nieuws 18 juni 2021

Kennisvlog #1 | Ontwikkelingsgericht werken: Naar een theoriegestuurde onderwijspraktijk

De kennisvlogs van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren zijn bedoeld om de kennisdeling omtrent het opleiden en professionaliseren van […]

Meer lezen »