We willen met elkaar, in openheid en gelijkwaardigheid, aankomend docenten de schoonheid van het vak bijbrengen in de rijke, diverse leeromgeving van het Rotterdamse onderwijs. We leiden samen aankomend docenten op tot sociale, betrokken en inclusieve professionals die zijn toegerust voor hun verdere ontwikkeling in een (duurzame) grootstedelijke onderwijscontext. De OSR richt zich op de volle breedte van de hbo- en wo-lerarenopleidingen in alle in de Regeling Opleidingsscholen voorkomende opleidingsvarianten, dus inclusief maatwerk, zijinstroom en andere varianten. Onze vier belangrijkste uitgangspunten in onze visie op het samen opleiden van leraren zijn: ‘Gelijkwaardigheid’, ‘Commitment’, ‘Leren van en met elkaar’ en ‘Dichtbij de kracht van de partners’.
In de afgelopen jaren is het partnerschap fors uitgebreid om in te kunnen blijven spelen op de groeiende vraag naar kwalitatief hoogwaardige opleidingsplaatsen. Om het geheel ‘behapbaar’ te houden, hebben we het partnerschap daarom in drie clusters verdeeld, die elk een deel van Rotterdam bestrijken. De clusters vergaderen op hetzelfde tijdstip, met exact dezelfde agenda. De clusters bestaan uit de coördinatoren van de scholen en de opleidingsinstituten, en worden aangestuurd door één centrale stuurgroep met daarin vertegenwoordigers van de respectieve directies. De drie clusterleiders komen elke week bij elkaar om te waarborgen dat de uitgezette beleidslijnen in de uitvoering op een vergelijkbare manier gestalte krijgen.
De scholen en lerarenopleidingen verenigd in de OSR hebben voor de periode 2013-2017 subsidie van het Ministerie van OCW verworven voor de uitvoering van het project Versterking Samenwerking Lerarenopleidingen en Scholen (VSLS). Vanuit dit project hebben zij gewerkt aan verschillende thema’s die van belang zijn voor de kwaliteit van het onderwijs: begeleiding startende leraren, opbrengstgericht werken, ouderbetrokkenheid, pesten en omgaan met verschillen. Op deze website vindt u alle producten van OSR die in het kader van de VSLS-subsidie zijn ontwikkeld.
Het gezamenlijk opleidingsplan van de Opleidingsschool Rotterdam (OSR) heeft als doel aan alle bij Opleiden in de School (OidS) betrokkenen en aan belangstellenden inzicht te geven over de gezamenlijke missie, doelen, instrumenten, afspraken en werkwijzen m.b.t. OidS.
Zowel de opleidingsfunctie als de onderzoeksfunctie van de Academische Opleidingsschool Rotterdam kregen van het auditteam van Hobéon in opdracht van de NVAO een goede beoordeling. Drie betrokkenen vertellen waarin hun academische opleidingsschool uitblinkt.