PO Radboudunos Universitaire opleidingsschool

Hoe zou je de insteek en werkwijze van jullie partnerschap kunnen karakteriseren?

“In ons partnerschap hebben we elkaar gevonden in een gemeenschappelijke visie op goed onderwijs. Die zou ik willen omschrijven als ‘modern traditioneel’. We omarmen iets niet omdat het ‘nieuw’ en een hype is, maar omdat het gebaseerd is op wetenschappelijke inzichten. We zijn heel erg gericht op verbetering, en dat is niet synoniem met vernieuwing. We willen geen kinderen met het badwater weggooien: als iets honderd jaar op een bepaalde manier gedaan wordt, dan kan daar een heel goede reden voor zijn. Overigens is de wetenschap belangrijk, maar niet zaligmakend: onderwijs wordt immers mede bepaald door waardengedreven keuzes. Want niet alles wat wetenschappelijk is aangetoond, hoeft daarmee ook wenselijk te zijn.”

Waar kijken jullie het meest naar uit nu jullie aspirant-opleidingsschool zijn geworden?

“Omdat we in het partnerschap niet hebben zitten wachten op de subsidie die aan die aspirant-status verbonden is, zijn we al een tijd geleden begonnen met het gezamenlijk optrekken in professionaliseringsactiviteiten en kwaliteitszorg. Omdat we dezelfde visie op onderwijs hebben, delen we dezelfde interesses en willen we ons over dezelfde dingen laten informeren. Zo hebben we een paar internationale masterclasses georganiseerd, waarin we zij aan zij zitten om samen te leren en in discussie te gaan. Daar kijken we dan ook het meest naar uit: om steeds nauwer verbonden met elkaar te leren en het onderwijs te verbeteren, zowel op de opleiding als op de scholen. Om ons kwaliteitsbewustzijn op een nog hoger plan te krijgen.”


Partners

Lerarenopleidingen

  • Radboud Universiteit