Academische Opleidingsschool Midden-Brabant (AOS MB)

Wat typeert jullie samenwerking?

De AOS MB bestaat uit een samenwerkingsverband van 13 scholen en 3 lerarenopleiding. De samenwerking ontwikkelt zich van organisatorisch naar werkelijk samen ontwikkelen en opleiden. Er zijn gezamenlijke ontwikkelgroepen waarin mensen van de scholen samen met de mensen van de lerarenopleiding werken aan de opleidingsprogramma’s voor onze studenten.

Waar zijn jullie trots op?

Wij zijn trots op onze samenwerking en op de mate waarin we er in geslaagd zijn de opleidingsdocenten (schoolopleiders) van iedere school een rol te geven in de ontwikkeling en uitvoering van de programma’s.

Wat heeft op dit moment inhoudelijk het meeste jullie aandacht?

De verdere professionalisering van de schoolpracticumdocenten(werkplekbegeleiders). Daarnaast de doorontwikkkeling van de kwaliteitszorg.


Onze expertise

Samen Professionaliseren

Samen Professionaliseren

Partners

Kennisbank

Publicaties & Links
VSLS | Magazine 'Vijf maal sterker'

Drie jaar geleden ging het VSLS-project van start. Voor alle deelnemers betekende het een mooie uitdaging: versterk de samenwerking van lerarenopleiding en scholen. Een uitdaging die werd geconcretiseerd in een opdracht: ga aan de slag met vijf actuele thema’s. In dit magazine laten vijf opleidingsscholen zien hoe zij deze uitdaging zijn aangegaan. Leraren, schoolopleiders, lerarenopleiders, projectleiders, coördinatoren en schoolleiders vertellen wat ze hebben gedaan en wat dat aan nieuwe inzichten en producten heeft opgeleverd. Een staalkaart van inspirerende ervaringen!

Praktijkvoorbeelden
Samen leraren opleiden: Parels uit de praktijk

In deze bundel vindt u zeventien goede praktijkvoorbeelden van samen opleiden. Opleidingsscholen kunnen deze good practices gebruiken als inspiratiebron, als spiegel en als aanjager voor de dialoog over het samen opleiden. De beschreven activiteiten zijn zeer divers, maar beogen allemaal hetzelfde: een bijdrage leveren aan de opleidingspraktijk, zodat opleidingsscholen nóg betere leraren afleveren.