Leeromgeving

Het partnerschap Samen Opleiden op basis van de visie op het leren van de leraar, een samenhangende en consistente leeromgeving. Deze leeromgeving ondersteunt (aankomende) leraren in hun leer- en ontwikkelproces als professional. Er is sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid, verbinding tussen theorie en praktijk, en samenhang en verbinding tussen het leren op het opleidingsinstituut en op de werkplek.

Doorzoek kennisbank

Type
Sector
Platform publicatie
Doorzoek archief

Filter op onderwerp

32 resultaten
Video's & podcasts
8 april 2022

Gastvrouw Marceline Schopman spreekt met drie studenten die hun lerarenopleiding binnen een partnerschap Samen Opleiden volgen. De studenten delen hun kijk op krachtig Samen Opleiden, hét weekthema van de Week van Samen Opleiden. Centraal staat de vraag: Wat is Samen Opleiden voor jou?

Video's & podcasts
7 april 2022

Aan de groeiende vraag naar flexibelere onderwijsvormen wordt tegemoetgekomen in de vorm van deeltijd en zij-instroom, of zelfs tussenvormen daarvan. Deze flexibilisering betekent dat aanstaande leraren worden opgeleid op maat, afgestemd op hun eerder verworven competenties. Gastheer Joep Stassen praat hierover met Annette Schaafsma (programmaleider Samen Opleiden), Elke Troost (coördinator zij-instroom) en Martin Hunziker (coördinator deeltijd), alle drie van de Marnix Academie.

Publicaties & links
18 oktober 2021

Rosanne Koops en Peter van der Zwaal zijn verantwoordelijk voor de werving en begeleiding van hybride docenten en zij-instromers voor het mbo en vo in hun eigen regio. Het aanbod van werknemers van buiten die geïnteresseerd zijn in het onderwijs is redelijk groot, toch wordt de match tussen zij-instromer of hybride docent en schoolorganisatie nog niet op grote schaal gemaakt.

Video's & podcasts
18 juni 2021

In deze eerste kennisvlog van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren trapt lerarenopleider en onderwijsonderzoeker Martijn van Schaik af door in gesprek met docent Marius Splinter te gaan over ontwikkelingsgericht werken: naar een theoriegestuurde onderwijspraktijk.

Publicaties & links
4 juni 2021

Ontwerpkit met handreikingen en instrumenten om als driehoek – student, schoolopleider, instituutsopleider – een samenhangend curriculum(onderdeel) te ontwerpen. Een samenhangend curriculum voldoet aan de geldende opleidingseisen, sluit aan bij de leermogelijkheden van de leerwerkplek, én komt tegemoet aan de leerbehoeften van de individuele student.

Publicaties & links
19 mei 2021

Miranda Timmermans en Chris Kroeze vertellen in deze Digitalks hoe de ontwerpkit optimaal is te gebruiken. De eerste Digitalk gaat over de ontwerpkit in zijn algemeen. De overige Digitals gaan over De Uitdaging, De Leeropbrengst, De Maat en De Leerweg.

Publicaties & links
19 maart 2021

Voor elk van de onderdelen zijn er PowerPointpresentaties gemaakt om in de  bijeenkomsten te gebruiken. De PowerPointpresentaties zijn voorzien van een geschreven toelichting in het notitievak.

Video's & podcasts
19 maart 2021

Deze video geeft een beeld van de eerste opbrengsten en ervaringen van vier ontwerpnetwerken en biedt een informatieve en illustratieve inkijk in wat het betekent om in de driehoek aan een stukje samenhangend curriculum te werken.

Publicaties & links
19 maart 2021

Deelnemers en begeleiders van het ontwerpnetwerk vertellen over hun ervaringen en de uitgangspunten die het netwerk heeft opgeleverd. Ook bevat het katern aanbevelingen voor de implementatie van de ontwikkelde werkwijze.

Publicaties & links
18 maart 2021

Handleiding om als driehoek – student, schoolopleider, instituutsopleider – een samenhangend curriculum(onderdeel) te ontwerpen.