29 september 2021

Loopbaancompetentietool | Invloed hebben op je loopbaan

De loopbaancompetentietool, ontwikkeld door Marinka Kuipers, helpt leraren om hun loopbaan te beïnvloeden. Eerst kies je de loopbaansituatie of het loopbaanproces waar je aan wilt werken. Vervolgens breng je in kaart welke loopbaancompetenties je al inzet en welke je verder wilt ontwikkelen. Tot slot krijg je handvatten hoe je dat kunt doen. Leidinggevenden en HR-managers kunnen de tool gebruiken bij de begeleiding van medewerkers en in ontwikkelgesprekken. Ook kunnen ze de tool inzetten om een ontwikkelcultuur in de organisatie te bevorderen.

Naar Loopbaancompetentietool

Hoe werkt het?

De loopbaancompetentietool helpt leraren om hun loopbaan te beïnvloeden. Eerst kies je de loopbaansituatie of het loopbaanproces waar je aan wilt werken. Vervolgens breng je in kaart welke loopbaancompetenties je al inzet en welke je verder wilt ontwikkelen. Tot slot krijg je handvatten hoe je dat kunt doen. Leidinggevenden en HR-managers kunnen de tool gebruiken bij de begeleiding van medewerkers en in ontwikkelgesprekken. Ook kunnen ze de tool inzetten om een ontwikkelcultuur in de organisatie te bevorderen.

Invloed hebben op je loopbaan

Door veranderingen op de arbeidsmarkt en in het onderwijs, is het belangrijker geworden dat onderwijsprofessionals zich een leven lang blijven ontwikkelen. Naast het verwerven van de kennis, vaardigheden en houdingen die de (werk)omgeving vereist, gaat het hierbij ook om persoonlijke mogelijkheden en drijfveren. De hedendaagse visie op loopbaanontwikkeling gaat ervan uit dat je zelf de regie neemt in je persoonlijke ontwikkeling en dat je je gedurende je hele loopbaan blijft ontwikkelen op basis van je eigen motieven en mogelijkheden. Dat is ook het uitgangspunt van deze tool.

Ontwikkeld door Marinka Kuijpers

De Loopbaancompetentietool is in opdracht van de VO-raad ontwikkeld door prof. dr. Marinka Kuijpers, bijzonder hoogleraar Leeromgeving en -loopbanen aan de open Universiteit en directeur van Loopbaangroep en Carpe-CarrierePerspectief. De loopbaancompetenties zijn in verschillende onderzoeken onderzocht en zijn statistisch onderbouwd (Kuijpers & Scheerens, 2006; Meijers & Kuijpers, 2014). De uitgangspunten sluiten aan bij belangrijke theorieën, zoals de Self Determination Theory van Ryan en Deci (2002) en Career adaptability en Lifedesign van Savickas.


Nieuws 18 oktober 2021

11 november 2021 | Netwerkbijeenkomst mbo ‘De meerwaarde van het samen opleiden’

Op donderdag 11 november vindt de netwerkbijeenkomst ‘De meerwaarde van het samen opleiden’ plaats bij ROC Mondriaan in Den Haag […]

Meer lezen »

Nieuws 18 oktober 2021

22 november 2021 | Informatiebijeenkomst Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen en Samen Opleiden

Het ministerie van OCW sloot in oktober 2020 met de Vereniging Hogescholen (VH) en Vereniging Universiteiten (VSNU) een bestuursakkoord met […]

Meer lezen »