po vo
Kwaliteitsreeks

Zelfevaluatiekader samen (academisch) opleiden

In dit Praktijk In-Zicht katern wordt nader ingegaan op het Zelfevaluatiekader samen (academisch) opleiden (ZEK). Samen (academisch) opleiden betekent samen verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit ervan. Om samen verantwoordelijk te zijn, is het nodig dat de partners (werkveld en opleiding) elkaars taal spreken en van elkaar weten waar ze verantwoordelijk voor zijn. Om met elkaar na te kunnen gaan of dat zo is, ontwikkelde het Kempelonderzoekscentrum van Hogeschool de Kempel te Helmond en Driestar Educatief te Gouda in samenspraak met het werkveld een Zelfevaluatiekader samen (academisch) opleiden (ZEK).

Gerelateerde items

po vo mbo
Instrumenten
De Onderwijsreis | De toekomst van het onderwijs

De Onderwijsreis is een bordspel dat onderwijsprofessionals kunnen inzetten om met elkaar het gesprek te voeren over de toekomst van het onderwijs. Met deze tool kom je met elkaar los van de dagelijkse praktijk en ontmoet je elkaar in een reis naar verschillende toekomstscenario’s van het onderwijs. Deelnemers worden uitgedaagd hun ideale onderwijs en eigen professionalisering te onderzoeken. Het spel is ontworpen door een groep leraren po, vo, mbo en hbo als onderdeel van de master Professioneel Meesterschap aan de Hogeschool van Amsterdam.

vo
Kwaliteitsreeks
Wie is eigenaar van het inductiebeleid?

Hoe zorgen we ervoor dat de begeleiding van startende leraren binnen onze scholen als een brede, gedeelde verantwoordelijkheid wordt ervaren? Met die vraag ging de LMC-VO scholengroep uit Rotterdam aan de slag. Op het Montfort College, een van de LMC-scholen, is het eigenaarschap van het inductiebeleid inmiddels sterk toegenomen.

vo
Kwaliteitsreeks
De begeleiding van startende leraren begint met een warm welkom

Rector Jan-Maarten de Wit van Lyceum Elst maakt zich sterk voor goede begeleiding van startende leraren. Dat doet hij niet alleen binnen zijn school, maar ook op partnerschapsniveau als voorzitter van de stuurgroep van Opleidingsschool Qoers. De begrippen ‘cultuur’ en ‘verbinding’ spelen een belangrijke rol in zijn visie op de begeleiding van beginnende docenten.

vo
Kwaliteitsreeks
Een driedimensionaal beroepsbeeld voor de leraar

Er moet in scholen en opleidingen meer aandacht zijn voor het beroepsbeeld voor de docent en voor het feit dat het leraarschap veel meer perspectieven biedt dan lesgeven alleen, vinden Alette Boone en Gabi Holtgrefe, schoolopleiders op het Christelijk College De Populier in Den Haag. Zelf zijn ze hiervan levende voorbeelden, want naast schoolopleider, zijn ze allebei ook programmamanager van Opleidingsschool Haaglanden. In die hoedanigheden zetten zij zich ervoor in dat leraren zich op basis van een realistisch beroepsbeeld breed ontwikkelen.