po
Publicaties & Links

Wrap-up gesprekstafels samen opleiden en professionaliseren in de regio

In de eerste helft van 2018 hebben er een achttal gesprekken in samenwerking met de PO-Raad plaatsgevonden in verschillende regio’s. Zo’n 100 bestuurders, opleidingsmanagers, projectleiders partnerschappen, directeuren, schoolopleiders, lectoren hebben deelgenomen aan een gesprekstafel en hebben zo waardevolle input geleverd voor de discussie over de verdere uitwerking van een gezamenlijke landelijke ambitie van de sectorraden, OCW, VH en VSNU rond samen opleiden en professionaliseren.

Gerelateerde items

vo mbo
Publicaties & Links
Meer samen - Gezamenlijke agenda MBO Raad en Vereniging Hogescholen 2018-2021

De MBO Raad en Vereniging Hogescholen presenteren een agenda met vijf speerpunten om docenten en instructeurs samen op te leiden. [2018]

mbo
Praktijkvoorbeelden
Mbo en lerarenopleiding – Een initiatief in Brabant wil de kloof overbruggen

Zo vanzelfsprekend als het basisonderwijs zich tot de pabo verhoudt, of het voortgezet onderwijs tot de reguliere bacheloropleidingen, zo complex is de verhouding tussen mbo en de lerarenopleiding. Dit besef is bij zowel het mbo als de lerarenopleiding aanwezig en de afgelopen jaren zijn samen al grote stappen gemaakt om de afstand te overbruggen. Het concreet invulling geven aan het mbo binnen het curriculum van de lerarenopleidingen in het algemeen en in het uitstroomprofiel voor het beroepsonderwijs is momenteel in volle gang.

vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Sterke samenwerkingsverbanden: de opleiding van mbo-leraren

Samenwerking tussen meerdere organisaties, zoals het geval is bij opleiden in de school (OidS) is een forse uitdaging. Daarom loont het om op gezette tijden afstand te nemen en te kijken hoe het gaat. Daarbij kan het samenwerkingsmodel dat Van Delden ontwikkelde, goede diensten bewijzen. We demonstreren dat aan de hand van een tweetal casussen: de Zeeuwse Academische Opleidingsschool en de Academische Opleidingsschool van het Friesland College en de lerarenopleidingen van de NHL Hogeschool.

mbo
Praktijkvoorbeelden
Spreken we dezelfde taal?

Bij Friesland College volgen studenten de moderne vreemde talen (mvt) in het talencentrum. De werkwijze in het talencentrum is van grote invloed op de pedagogisch-didactische aanpak van docenten. Een interessante leerschool voor taaldocenten in opleiding aan de NHL, waarmee Friesland College een opleidingsschool vormt. In dit artikel wordt in gesprek met diverse betrokkenen de rol van de docent verkend, en bekeken hoe de lerarenopleiding hier op voorbereidt. Welke inzichten levert de aanpak van het talencentrum op voor het beroepsonderwijs en lerarenopleidingen?