po
Kwaliteitsreeks

Het werkplekcurriculum in de school: opleiden op de werkplek

Leren op de werkplek is de kern van het werkplekcurriculum van de lerarenopleiding. In het eerste katern ‘Het werkplekcurriculum in de school: leren op de werkplek’ ( 2016) van Jeroen Onstenk is beschreven wat scholen kunnen doen om het leren van (aankomende) leerkrachten te (h)erkennen en effectief in te richten. In het tweede katern over het werkplekcurriculum gaat hij in op de rol van de begeleiding. Hoe kan het leren van de student op de werkplek worden (h)erkend, georganiseerd, begeleid en gestimuleerd?

Gerelateerde items

po vo mbo
Publicaties & Links
Ontwerpkit | Bouwen aan een samenhangend curriculum voor het opleiden van leraren

Ontwerpkit met handreikingen en instrumenten om als driehoek – student, schoolopleider, instituutsopleider – een samenhangend curriculum(onderdeel) te ontwerpen. Een samenhangend curriculum voldoet aan de geldende opleidingseisen, sluit aan bij de leermogelijkheden van de leerwerkplek, én komt tegemoet aan de leerbehoeften van de individuele student.

po vo mbo
Kwaliteitsreeks
Professionele groei van lerarenopleiders

Om zicht te krijgen op de eigen leerbehoeften en leeropbrengsten en de daarvoor te ondernemen leeractiviteiten kan de lerarenopleider gebruik maken van het model van professionele groei (Clarke & Hollingsworth, 2002)1. Dit model is veelvuldig gebruikt in het onderzoek naar het leren van leraren. Het leren van de lerarenopleider kan er ook mee in kaart worden gebracht. In dit katern is het model bewerkt tot een reflectie-instrument.

vo
Kwaliteitsreeks
De rol van het partnerschap Samen Opleiden en Professionaliseren bij de begeleiding van startende leraren

Sinds een aantal jaren hebben de samenwerkingsverbanden Samen Opleiden niet alleen de opdracht om aankomende leraren op te leiden, maar behoort ook de begeleiding/professionalisering van startende leraren tot hun takenpakket. Partnerschappen zoeken naar mogelijkheden en manieren om de begeleiding van starters op de partnerscholen te ondersteunen en te versterken. Dit katern – gebaseerd op een interview met Michelle Helms-Lorenz – geeft daarvoor handvatten | 2021

po vo
Praktijkvoorbeelden
Video | Een samenhangend curriculum ontwerpen in de driehoek

In deze video geven we een beeld van de eerste opbrengsten en ervaringen van vier ontwerpnetwerken en laten we zien hoe het voeren van een driehoeksgesprek een eerste bijdrage kan leveren aan betere afstemming tussen geldende opleidingseisen, de leermogelijkheden die opleiding en werkplek bieden, én de leerbehoeften van de individuele student.