vo mbo
Publicaties & Links

Werken aan de kwaliteit van opleiden en van opleiders

Om docenten goed op te leiden werken mbo-instellingen en lerarenopleiding steeds intensiever samen. Docenten in opleiding leren zo tijdens hun opleiding de beroepscontext kennen en leren hun theoretische kennis om tezetten in een onderwijsprogramma dat aansluit bij de doelgroep in het mbo. Zo beginnen startende docenten goed voorbereid aan hun loopbaan.

Gerelateerde items

mbo
Publicaties & Links
Hoe voorkomen we dat instromende docenten vroegtijdig vertrekken?

Een vijfde van de instromende docenten werkt na één jaar niet meer in het mbo. Na drie jaar is dit zelfs 30% van de instromende docenten. Uit onderzoek blijkt dat het goed begeleiden van starters veel effecten kan hebben. Dit betekent dat het voor mbo-scholen noodzakelijk is om beleid rondom starters te ontwikkelen of te versterken, bijvoorbeeld door een begeleidings- of inductietraject in te richten, zoals beschreven in het artikel dat is verschenen in het vakblad Profiel [mei 2019]

po vo mbo
Publicaties & Links
Handreiking opstellen ontwikkelplan en beleidsdocument aspirant opleidingsscholen

Nieuwe en niet door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bekostigde opleidingsscholen voor po, vo en mbo, kunnen subsidie aanvragen bij OCW voor bekostiging als aspirant-opleidingsschool. De ‘handreiking ontwikkelplan’ bevat informatie over het schrijven en indienen van de subsidieaanvraag, het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst en het schrijven van een ontwikkelplan. En in de ‘handreiking beleidsplan’ worden suggesties, tips en adviezen aangereikt voor het schrijven van een overkoepelend beleidsdocument waarmee u inzicht geeft in de wijze waarop de opleidingsschool haar visie in de praktijk vorm en inhoud geeft. [2019]

po vo mbo
Publicaties & Links
Verslag van bevindingen van de beoordelingscommissie aspirant-opleidingsscholen

In dit verslag van bevindingen wordt eerst ingegaan op de laatste aanvraagronde voor aspirant-opleidingsscholen in 2017. Daarna komen de belangrijkste bevindingen van alle drie aanvraagrondes aan bod. Met deze bevindingen kunnen de aspirant-opleidingsscholen én de erkende opleidingsscholen hun voordeel doen. De commissie hoopt met dit verslag ook handvatten te bieden voor eventuele begeleiding van de aspirant-opleidingsscholen naar de beoordeling door de NVAO. [2018]

po vo
Publicaties & Links
Het integreren van de huisacademie en de opleidingsschool

Hoe zorg je voor meer afstemming tussen huisacademies en opleidingsscholen en andere professionaliseringsinitiatieven, in het kader van de doorlopende lijn van leraar-in-opleiding, starter naar ervaren leraar? En hoe maak je dat realiseerbaar en financierbaar? Wij spraken met Lobke Baars en Frank Crooijmans, manager en regievoerder Opleiden bij huisacademie Quriuz, over deze vragen.