vo
Publicaties & Links

VO-opleidingsscholen: de meerwaarde van praktijkgericht onderzoek

Het Steunpunt Opleidingsscholen heeft als doel om (academische) opleidingsscholen te ondersteunen bij het versterken van onderlinge samenwerking en kennisuitwisseling. Het Steunpunt is benieuwd naar de mening van betrokkenen in de samenwerkingsverbanden over de vraag: Welke meerwaarde heeft praktijkgericht onderzoek in de vo-(academische) opleidingsscholen volgens de betrokkenen? Antwoorden op deze vragen vindt u terug in deze publicatie van het Kohnstamm instituut.

Gerelateerde items

po vo
Publicaties & Links
Startnotitie | Sleutels voor evidence-informed werken

In het primair onderwijs willen steeds meer scholen en schoolbesturen aan de slag met kennis uit (praktijkgericht) onderzoek. Zo kunnen […]

po vo mbo
Instrumenten
Professionaliseringstool | Het Grote Verhalenboek

Met trots presenteren wij Het Grote Verhalenboek, geschreven door Miranda Timmermans (Avans Hogeschool) m.m.v. Elizabeth White (University of Hertfordshire). In dit boek vertellen lerarenopleiders persoonlijke verhalen over dilemma’s waarmee zij in de opleidingspraktijk zijn geconfronteerd. De openhartigheid van de verhalenvertellers maakt dit tot een herkenbaar en leerzaam boek, dat lerarenopleiders uitnodigt tot zelfreflectie en gesprek.

po vo mbo
Publicaties & Links
Rapport | Uitbreiding van samen opleiden en professionaliseren

Het ministerie van OCW en de vijf sectorraden hebben de ambitie uitgesproken dat op de langere termijn 100% van de leraren-in-opleiding profiteert van een samen-opleiden traject. Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren vroeg het Kohnstamm Instituut in beeld te brengen wat er nodig is om, door middel van uitbreiding van samenwerking in de regio tussen scholen en lerarenopleidingen, naar deze ambitie toe te kunnen werken.

vo
Praktijkvoorbeelden
Kennismaken, -nemen en -delen | Praktijkverhalen van scholen en partnerschappen vo

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren tekende praktijkverhalen op van scholen en partnerschappen Samen Opleiden uit het voortgezet onderwijs. De verhalen gaan over hun ervaringen met verschillende thema’s: de borging en inbedding van de begeleiding van startende leraren, het uitbreiden van samen opleiden, het versterken van de kwaliteit van samen opleiden en professionaliseren, en het organiseren en stimuleren van kennisgedreven werken door leraren.