po
Kwaliteitsreeks

Schoolontwikkeling

De school speelt een rol in de opleiding van aanstaande leerkrachten via stages. Maar met de introductie van ‘Opleiden in de school’ is het belang van de school als leerplek toegenomen. Om er voor te zorgen dat leraren in opleiding daadwerkelijk meer in de praktijk leren, is één van de eisen die worden gesteld aan de partnerschappen Opleiden in de school dat minimaal 40% van de opleiding in de praktijk plaatsvindt. In dit katern vind u meer informatie over hoe dit in de praktijk wordt vorm gegeven. Van: Eric Verbiest

Gerelateerde items

po vo mbo
Instrumenten
De Onderwijsreis | De toekomst van het onderwijs

De Onderwijsreis is een bordspel dat onderwijsprofessionals kunnen inzetten om met elkaar het gesprek te voeren over de toekomst van het onderwijs. Met deze tool kom je met elkaar los van de dagelijkse praktijk en ontmoet je elkaar in een reis naar verschillende toekomstscenario’s van het onderwijs. Deelnemers worden uitgedaagd hun ideale onderwijs en eigen professionalisering te onderzoeken. Het spel is ontworpen door een groep leraren po, vo, mbo en hbo als onderdeel van de master Professioneel Meesterschap aan de Hogeschool van Amsterdam.

po vo mbo
Publicaties & Links
Podcast Samen Opleiden | #3 Sectoroverstijgend Samen Opleiden

Deze podcastaflevering bevat een goed gesprek over sectoroverstijgend samen opleiden. Een cross-sectoraal partnerschap leidt leraren op voor het onderwijs in meerdere sectoren. Binnen zo’n partnerschap doen de collega’s uit verschillende sectoren inspiratie en expertise op in een breed en wederzijds aanvullend spectrum. Hierover spreekt gastheer Joep Stassen met twee gasten van onderling zeer verschillende partnerschappen: Martin van der Plas, coördinator MBO bij de Zeeuwse Academische Opleidingsschool (ZAOS), en Martijn Meerhoff, projectleider van opleidingsschool Opleiden met Esprit en directeur van Cartesius 2, een school voor havo en vwo in Amsterdam.

po vo mbo
Publicaties & Links
PET Talk | Persoonlijk Assistent van de Leraar

In deze PET-Talk vertelt Maarten-Harm Verburg, PAL-coördinator Bètapartners Vrije Universiteit, over het PAL-project, waarin tweede- en derdejaars studenten uit bèta-opleidingen op de VU en UvA zich kunnen aanmelden om Persoonlijk Assistent van de Leraar te worden. In de loop van de week schotelen we u nog twee PET-Talks voor. We maken vrijdag bekend welke van deze drie talks beloond wordt met deelname aan een aflevering van onze Podcast Samen Opleiden om nog dieper op het onderwerp in te gaan.

po vo mbo
Kwaliteitsreeks
De connective teacher

Leren in netwerken voor een toekomstbestendig beroep. De connective teacher is een professional die oordeelt en handelt op basis van gefundeerde kennis. In dit katern beschrijven we het leraarschap als een professioneel beroep en gaan we in op het professionele kapitaal dat hieraan ten grondslag ligt. Het gaat daarbij om de individuele competenties van leraren, maar ook om het ‘sociale kapitaal’ dat leraren opbouwen in professionele netwerken. In deze professionele netwerken is het levenslang leren van leraren verankerd | 2020