po vo
Instrumenten

Schoolfie

De Schoolfie is een zelfevaluatie-instrument. Met de Schoolfie kun je o.a. meten in hoeverre er een onderzoekende houding in de school is, in hoeverre er een gedeelde visie is op kwaliteit en of docenten samen werken aan schoolontwikkeling.

Gerelateerde items

po vo mbo
Publicaties & Links
Velon | De Staat van de Lerarenopleider

In het kader van het 45-jarig jubileum publiceert Velon De Staat van de Lerarenopleider. Een online uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020. Met De Staat van de Lerarenopleider wil Velon het beroep van lerarenopleider in de schijnwerpers zetten. De publicatie is als het ware een foto van de beroepsgroep op dit moment en toont de ontwikkelingen waar lerarenopleiders voor staan | 2020

po vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Portret | Evert Jochijms, docent bakkerijopleiding

“Hoe je je professioneel ontwikkelt, ligt in de eerste plaats aan jezelf.” Al 25 jaar is Evert Jochijms docent bakkerijopleiding bij ROC Nijmegen. Dat hij zijn werk nog altijd met veel overgave en plezier doet, is vooral te danken aan het feit dat hij veel investeert in zijn professionele ontwikkeling. Toen, nu en in de toekomst. “Ik wil bijblijven in alles wat met mijn beroep te maken heeft.”

vo
Praktijkvoorbeelden
Opleidingsschool Passie voor Leren maakt tool voor kwaliteitsontwikkeling

De academische opleidingsschool Passie voor Leren startte in 2007 en is geaccrediteerd. De opleidingsschool wil het leren bevorderen van leraren in opleiding, startende én ervaren leraren, werkplekbegeleiders, opleiders en leidinggevenden. Focus hierbij is de ontwikkeling van de professionele identiteit, de onderzoekende houding en het onderzoekend handelen.

vo
Praktijkvoorbeelden
Kennismaken, -nemen en -delen | Praktijkverhalen van scholen en partnerschappen vo

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren tekende praktijkverhalen op van scholen en partnerschappen Samen Opleiden uit het voortgezet onderwijs. De verhalen gaan over hun ervaringen met verschillende thema’s: de borging en inbedding van de begeleiding van startende leraren, het uitbreiden van samen opleiden, het versterken van de kwaliteit van samen opleiden en professionaliseren, en het organiseren en stimuleren van kennisgedreven werken door leraren.