po vo
Instrumenten

Samen opleiden & professionaliseren voor morgen - instrument voor dialoog

In gesprek over de toekomst van Samen Opleiden en Professionaliseren? Benut dan de discussiekaarten van dit instrument die zijn ontwikkeld door lectoren betrokken bij Samen Opleiden. Het instrument helpt om de visie op samen opleiden, samen onderzoeken en de doorgaande lijn van opleiding en professionalisering aan te scherpen en binnen het partnerschap door te ontwikkelen.

Gerelateerde items

po vo
Publicaties & Links
Rapportage onderzoek ‘Huisacademies in kaart'

Op welke manier organiseren schoolbesturen professionalisering van leraren? En welke ambities hebben schoolbesturen met hun – veelal nog intern gerichte – huisacademie? Antwoorden op deze vragen en meer leest u in dit verkennende onderzoek waar 75 huisacademies aan hebben meegewerkt.

po
Publicaties & Links
Zij-instroom. Een gedeelde verantwoordelijkheid van scholen en opleidingen.

Steeds meer besturen voor primair onderwijs nemen zij-instromers aan. Zij doen dit meestal in de eerste plaats om het toenemende lerarentekort te lijf te gaan, maar scholen ervaren het ook als een verrijking van het onderwijs. Deze publicatie bespreekt de ins en outs van zij-instromers in het basisonderwijs.

po vo
Publicaties & Links
Onderzoeksrapport ‘Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs’

Voion heeft onderzoek laten doen naar de verschillende rollen die leraren in het vo kunnen vervullen naast hun primaire taak van het lesgeven, en de verticale en horizontale groeimogelijkheden die dit hen biedt. Het rapport biedt suggesties hoe lerarenopleidingen en inductieprogramma’s hun studenten en werknemers vanaf de start beter inzicht kunnen bieden in de wijze waarop ze zelf hun beroep interessant(er) kunnen maken. Door: Kohnstamm Instituut en de Hogeschool Amsterdam

po vo
Publicaties & Links
Lerarenopleiders aan het woord over beroepsregistratie

VELON, de beroepsvereniging van lerarenopleiders, nodigt alle lerarenopleiders – zowel op de school als op de lerarenopleiding – van harte uit om door registratie te laten zien dat ze zich verbonden voelen met andere beroepsgenoten. Beroepsregistratie geeft meer zicht op het eigen functioneren en ontwikkeling én laat zien dat we met elkaar een professionele, ontwikkelingsgerichte, betrokken beroepsgroep vormen. In een aantal filmpjes leggen verschillende geregistreerde lerarenopleiders uit wat beroepsregistratie voor hun betekent.