
Samen beoordelen met één beoordelingsformulier
SAMEN professioneel opleiden: dat is het motto van de Almeerse Academische Opleidingsschool. In de praktijk betekent dit onder meer dat er wordt gewerkt met één opleidingsconcept, één opleidingscurriculum en een uniforme beoordelingsprocedure voor alle tweedegraads studenten. Dit katern gaat in op de beoordelingsprocedure. Waarom is gekozen voor een uniforme aanpak? Hoe ziet de beoordelingsprocedure eruit? De tekst is geschreven op basis van een interview met Ria Rigter, projectleider van de AAOS en Fanny Rietveld, schoolopleider van De Meergronden in Almere.
Gerelateerde items
Wie is eigenaar van het inductiebeleid?
Hoe zorgen we ervoor dat de begeleiding van startende leraren binnen onze scholen als een brede, gedeelde verantwoordelijkheid wordt ervaren? Met die vraag ging de LMC-VO scholengroep uit Rotterdam aan de slag. Op het Montfort College, een van de LMC-scholen, is het eigenaarschap van het inductiebeleid inmiddels sterk toegenomen.
De begeleiding van startende leraren begint met een warm welkom
Rector Jan-Maarten de Wit van Lyceum Elst maakt zich sterk voor goede begeleiding van startende leraren. Dat doet hij niet alleen binnen zijn school, maar ook op partnerschapsniveau als voorzitter van de stuurgroep van Opleidingsschool Qoers. De begrippen ‘cultuur’ en ‘verbinding’ spelen een belangrijke rol in zijn visie op de begeleiding van beginnende docenten.

Professionaliseringstool | Het Grote Verhalenboek
Met trots presenteren wij Het Grote Verhalenboek, geschreven door Miranda Timmermans (Avans Hogeschool) m.m.v. Elizabeth White (University of Hertfordshire). In dit boek vertellen lerarenopleiders persoonlijke verhalen over dilemma’s waarmee zij in de opleidingspraktijk zijn geconfronteerd. De openhartigheid van de verhalenvertellers maakt dit tot een herkenbaar en leerzaam boek, dat lerarenopleiders uitnodigt tot zelfreflectie en gesprek.
- Het Grote Verhalenboek
- 1 | Ze werkt hard, maar...
- 2 | Help, mijn cijfer is te laag!
- 3 | Geef mij een titel
- 4 | Het beoordelingsgesprek een andere wending geven
- 5 | Een passende leerwerkplek?
- 6 | Botsende verwachtingen
- 7 | (On)voldoende leermogelijkheden
- 8 | Schatgraven: kwaliteiten van de leerwerkplek
- 9 | Leren buiten de gebaande paden
- 10 | Instagram
- 11 | Geef mij een titel
- 12 | Een waar moreel dilemma
- 13 | Schrijf je eigen verhaal!
- 14 | Dat nooit meer!
- 15 | Practice as you preach!
- 16 | Kiezen voor het experiment
- 17 | De alwetende instituutsopleider?
- Spel Schatgraven
Een driedimensionaal beroepsbeeld voor de leraar
Er moet in scholen en opleidingen meer aandacht zijn voor het beroepsbeeld voor de docent en voor het feit dat het leraarschap veel meer perspectieven biedt dan lesgeven alleen, vinden Alette Boone en Gabi Holtgrefe, schoolopleiders op het Christelijk College De Populier in Den Haag. Zelf zijn ze hiervan levende voorbeelden, want naast schoolopleider, zijn ze allebei ook programmamanager van Opleidingsschool Haaglanden. In die hoedanigheden zetten zij zich ervoor in dat leraren zich op basis van een realistisch beroepsbeeld breed ontwikkelen.