po
Praktijkvoorbeelden

Rollen in de (A)OS: Wat mag je van mij verwachten?

Bij de Academische basisschool Utrecht-Amersfoort horen we regelmatig de vraag: ‘Wat is nu precies mijn rol?’, ‘Wat verwachten jullie van mij als mentor, coach, leerkrachtonderzoeker?’
In dit boekje beschrijven we zeer gedetailleerd de verwachtingen die we van elkaar hebben binnen de (academische) opleidingsschool. Het is bedoeld als een leidraad.

Gerelateerde items

po vo mbo
Publicaties & Links
Velon | De Staat van de Lerarenopleider

In het kader van het 45-jarig jubileum publiceert Velon De Staat van de Lerarenopleider. Een online uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020. Met De Staat van de Lerarenopleider wil Velon het beroep van lerarenopleider in de schijnwerpers zetten. De publicatie is als het ware een foto van de beroepsgroep op dit moment en toont de ontwikkelingen waar lerarenopleiders voor staan | 2020

vo
Publicaties & Links
ADEF Rollenportfolio Samen Opleiden

Binnen de opleidingsscholen zijn verschillende rollen te onderscheiden in de begeleiding van de studenten. In 2016 is het ADEF Rollenportfolio landelijk afgestemd, verschillende rollen zijn inmiddels landelijk geüniformeerd. In opleidingsscholen kan een betrokkenheid van medewerkers op verschillende niveaus onderscheiden worden. In het ADEF Rollenportfolio 2016 was sprake van vier schillen. Het voorstel van de ADEF Adviescommissie ‘Samen opleiden en professionaliseren’ in 2019 is de rollen niet meer op deze wijze in te delen, er wordt op dit moment steeds meer samengewerkt tussen de partners. In voorliggend rollenportfolio is onderscheid gemaakt in elf rollen opgenomen in een nieuw model.

vo
Praktijkvoorbeelden
De rol van de onderzoekscoördinator | Drie portretten

Om een professionele leercultuur te stimuleren hebben verschillende scholen onderzoekscoördinatoren aangesteld. Aan het woord is Anje Ros, lector Goed leraarschap, Goed leiderschap van Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Drie onderzoekscoördinatoren uit het voortgezet onderwijs vertellen over de praktijk: wat houdt hun functie in? En welke uitdagingen zien zij voor de toekomst?

vo
Publicaties & Links
Werk maken van Strategisch HRM

“Ondersteun de professionele ontwikkeling van medewerkers en geef teams professionele
ruimte.” Dit is een van de tien opdrachten aan bestuurders en schoolleiders die zijn opgenomen in het geheel herziene katern over strategisch personeelsbeleid in het vo. Het katern biedt besturen en scholen geen blauwdruk voor strategisch personeelsbeleid, maar een compact overzicht van onderliggende uitgangspunten, werkende principes en concrete handvatten. [september 2019]