po
Praktijkvoorbeelden

Regio van de maand PO | Partnerschap Opleiden in School Oost-Gelderland

Partnerschappen geven het Samen Opleiden allemaal op hun eigen manier vorm en inhoud. In deze rubriek portretteren we steeds kort een partnerschap. Deze keer het Partnerschap Opleiden in School Oost-Gelderland dat inmiddels tien jaar bestaat en waarin Iselinge Hogeschool samenwerkt met 16 schoolbesturen (98 basisscholen). Coördinator Carolien van Riswijk beantwoordt twee vragen.

Gerelateerde items

mbo
Instrumenten
Startwijzer MBO

Wilt u binnen uw (opleidings)school de begeleiding van startende leraren verbeteren, maar weet u niet waar te beginnen? Dan kan de Startwijzer MBO u een stap verder helpen! De Startwijzer MBO is een digitale scan die in beeld brengt hoe startende leraren ingewerkt en begeleid worden. Ook geeft de Startwijzer MBO aan op welke onderdelen mogelijk winst te behalen valt.

po
Publicaties & Links
Video: Wat draagt een zij-instromer bij?

In de nieuwe video van de online campagne “Wat draag jij bij?” benadrukt Gea Hoeksema, coördinator van de zij-instroomopleiding NLH van de Stenden Hogeschool, dat zij-instromers een verrijking zijn voor scholen: “Zij-instromers brengen expertise en specialisme binnen een team.” Benieuwd naar het verhaal van Gea?

vo
Publicaties & Links
Met twee handen aanpakken. Gesprekken met begeleiders op school.

Eelko de Vries, schoolopleider op het Regius College te Schagen, sprak met twaalf werkplekbegeleiders van de scholengemeenschap over begeleiden in de school en wat hun werk kenmerkt. Dit heeft geresulteerd in een bundeling van inspirerende verhalen over de praktijk van de werkbegeleider, en inzicht in de vraag waar de begeleiders zich verder in willen bekwamen. In de leerkring die is georganiseerd als vervolg op de gesprekken, werken de werkplekbegeleiders gezamenlijk aan hun professionalisering. Het Regius College participeert in de Academische Opleidingsschool Noord-Holland West.

mbo
Publicaties & Links
Docent in het mbo: een dynamisch en veelzijdig beroep

Geïnspireerd door ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs hebben de Beroepsvereniging Opleiders MBO (BVMBO) en het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren MBO gewerkt aan de ontwikkeling van een beroepsbeeld voor de docent mbo. In dat beroepsbeeld worden verschillende rollen en niveaus onderscheiden waarmee een landkaart wordt gecreëerd die gebruikt kan worden voor het maken van loopbaankeuzes door docenten en het ondersteunen hiervan. Dit artikel uit het vaktijdschrift Profiel gaat in op de mogelijkheden van dit beroepsbeeld. [2019]