po
Publicaties & Links

Poster Opleidingsschool Zuidwest

Deze poster is een eerste impressie van het Beroepsbeeld van de onderwijsprofessional van de toekomst, ontwikkeld op 11 september 2019. Dit beeld en deze tekst vormen uitgangspunt voor het verdere werk van Opleidingsschool Zuidwest.

Gerelateerde items

po vo mbo
Kwaliteitsreeks
De connective teacher

Leren in netwerken voor een toekomstbestendig beroep. De connective teacher is een professional die oordeelt en handelt op basis van gefundeerde kennis. In dit katern beschrijven we het leraarschap als een professioneel beroep en gaan we in op het professionele kapitaal dat hieraan ten grondslag ligt. Het gaat daarbij om de individuele competenties van leraren, maar ook om het ‘sociale kapitaal’ dat leraren opbouwen in professionele netwerken. In deze professionele netwerken is het levenslang leren van leraren verankerd | 2020

vo
Praktijkvoorbeelden
Opleidingsplan RAOS

Dit opleidingsplan is een (visie)document van de Reformatorische Academische Opleidingsschool (RAOS), een samenwerkingsverband tussen de tweedegraads lerarenopleidingen van Driestar hogeschool (lvo) en acht scholen voor voortgezet onderwijs1. Dit plan bevat de actuele stand van zaken met betrekking tot visie, structuur, opleiding, onderzoek, kwaliteitszorg, en wordt daarom jaarlijks geactualiseerd | 2019

vo
Praktijkvoorbeelden
De samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen in Nijmegen

De Academische Opleidingsschool Alliantie VO & Notre Dame werkt met impulsprojecten, waar binnen een school en lerarenopleiding samen aan een ontwikkelvraag van de school werken. De lerarenopleiders lopen mee op de scholen in uiteenlopende rollen: als expert, vakdidacticus, procesbegeleider. Lees in dit praktijkverhaal over de opbrengsten van de projecten, voor zowel de opleidingsschool als de professionele en persoonlijke ontwikkeling van de betrokkenen.

po
Kwaliteitsreeks
De academische leraar

Schoolbesturen en scholen zien in toenemende mate de meerwaarde van de academisch geschoolde leraar, ofwel van een breed samengesteld team dat bestaat uit leerkrachten met verschillende competenties en talenten. Maar hoe positioneer je de academische leraar binnen de organisatie, zodat de school/het bestuur optimaal van die meerwaarde profiteert? Dit katern betreft vier interviews met bestuurders/directies/personeelsfunctionarissen van vier onderwijsorganisaties die een substantieel aantal academische leraren in huis hebben.