po vo mbo
Publicaties & Links

Podcast Samen Opleiden | #2 De Peer Review

In aansluiting op de vorige aflevering van de Podcast Samen Opleiden over het landelijke Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie schijnt deze nieuwe aflevering een licht op een belangrijke bouwsteen van dat kwaliteitskader: de peer review, uit te voeren door bekwame, onafhankelijke en constructief kritische mensen die hetzelfde werk doen. Gastheer Joep Stassen praat hierover met Miranda Timmermans, Lector Leerkracht bij Avans Hogeschool en Rinske Stelwagen, adviseur in het mbo-veld. Zij werkten mee aan het goed neerzetten van het proces, de kwaliteit en de diepgang van de peer reviews.

Gerelateerde items

po vo mbo
Publicaties & Links
Ontwikkelteam | Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie en Peer review

Het ontwikkelteam Kwaliteit van Samen Opleiden & Inductie en peer review bestaat uit een schrijfgroep en een expertgroep en wordt ondersteund door het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren. Het ontwikkelteam werkte tussen maart – december 2019 aan het realiseren van een kwaliteitskader en werkwijze voor peer review samen opleiden & inductie.

po vo mbo
Publicaties & Links
Informatiepagina | Werkwijze peer review

Informatiepagina met uitleg, handreikingen en praktijkvoorbeelden over de werkwijze van de ontwikkelingsgerichte peer review.

po vo mbo
Publicaties & Links
Regeling | Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

In de nieuwe Regeling tegemoetkoming kosten opleidingsscholen staat meer over de wijze waarop het kwaliteitskader en de werkwijze van peer review gekoppeld zijn aan de subsidieverstrekking. In juli 2021 zijn enkele wijzigingen in de regeling gepubliceerd.

po vo mbo
Publicaties & Links
Podcast | Ontwikkelingsgerichte peer review

De ontwikkelingsgerichte peer review: in deze nieuwe aflevering van onze podcast Samen Opleiden vertellen Chris Kroeze (lid schrijfgroep) en Dirkje Zwama (programmamanager) over hun inzichten en ervaringen op basis van de pilots peer review die in 2021 plaatsvonden. Peer review blijkt een nuttig middel om wat je als partnerschap doet in een breder perspectief te plaatsen, te zien wat goed gaat en mogelijkheden voor verbetering te ontdekken. Je onderzoekt, spiegelt aan, leert van en met elkaar.