vo mbo
Publicaties & Links

Opleiden voor vakkundig beroepsonderwijs: nieuwe ontwikkelingsroutes voor docenten

Een terugkerend onderwerp binnen het beroepsonderwijs is het vraagstuk van de personeelsvoorziening van de school zelf, vooral door de sterke vergrijzing van het personeelsbestand. In dit artikel beschrijven we enkele kiemen van vernieuwing bij de lerarenopleiding, de zij-instroom en de doorontwikkeling op het werk in het licht van de veranderende rolopvatting van docenten in het beroepsonderwijs. Tot slot bieden we verschillende overwegingen voor de herijking van de opleiding en professionalisering van docenten.

Gerelateerde items

po vo mbo
Publicaties & Links
Velon | De Staat van de Lerarenopleider

In het kader van het 45-jarig jubileum publiceert Velon De Staat van de Lerarenopleider. Een online uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020. Met De Staat van de Lerarenopleider wil Velon het beroep van lerarenopleider in de schijnwerpers zetten. De publicatie is als het ware een foto van de beroepsgroep op dit moment en toont de ontwikkelingen waar lerarenopleiders voor staan | 2020

po vo mbo
Publicaties & Links
Keynote | Opleiders, ken uw klant en cut the crap!

De animo voor het lerarenvak groeit. Dat is goed nieuws. Maar helaas groeit daarmee ook het risico op meer teleurgestelde en gefrustreerde leraren-in-spe. Tussen behoeften en opleidingspraktijk gaapt een groot gat. Het roer moet om. En snel, want anders wordt ‘instroom weer uitstroom’. Dat is een van de conclusies die Merel van Vroonhoven trok als onafhankelijk aanjager, aangesteld door onderwijsminister Slob.

po vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Portret | Evert Jochijms, docent bakkerijopleiding

“Hoe je je professioneel ontwikkelt, ligt in de eerste plaats aan jezelf.” Al 25 jaar is Evert Jochijms docent bakkerijopleiding bij ROC Nijmegen. Dat hij zijn werk nog altijd met veel overgave en plezier doet, is vooral te danken aan het feit dat hij veel investeert in zijn professionele ontwikkeling. Toen, nu en in de toekomst. “Ik wil bijblijven in alles wat met mijn beroep te maken heeft.”

vo
Praktijkvoorbeelden
Opleidingsschool Passie voor Leren maakt tool voor kwaliteitsontwikkeling

De academische opleidingsschool Passie voor Leren startte in 2007 en is geaccrediteerd. De opleidingsschool wil het leren bevorderen van leraren in opleiding, startende én ervaren leraren, werkplekbegeleiders, opleiders en leidinggevenden. Focus hierbij is de ontwikkeling van de professionele identiteit, de onderzoekende houding en het onderzoekend handelen.