mbo
Publicaties & Links

Onderzoeksverslag: Hoe ervaren (ex‐)leraren-in‐opleiding de Opleidingsschool FC--‐NHL?

Dit document is een verslag van een onderzoek dat als doel heeft de praktijk van de Opleidingsschool FC–‐NHL te onderzoeken. Voordat we ingaan op de opbrengsten van het onderzoek schetsen we eerst kort de geschiedenis van de samenwerking tussen het Friesland College en de NHL Hogeschool. Daarna gaan we dieper in op de visie van de Opleidingsschool FC–‐NHL en de operationalisatie van deze visie.

Gerelateerde items

po vo
Praktijkvoorbeelden
Video | Een samenhangend curriculum ontwerpen in de driehoek

In deze video geven we een beeld van de eerste opbrengsten en ervaringen van vier ontwerpnetwerken en laten we zien hoe het voeren van een driehoeksgesprek een eerste bijdrage kan leveren aan betere afstemming tussen geldende opleidingseisen, de leermogelijkheden die opleiding en werkplek bieden, én de leerbehoeften van de individuele student.

vo
Kwaliteitsreeks
Wie is eigenaar van het inductiebeleid?

Hoe zorgen we ervoor dat de begeleiding van startende leraren binnen onze scholen als een brede, gedeelde verantwoordelijkheid wordt ervaren? Met die vraag ging de LMC-VO scholengroep uit Rotterdam aan de slag. Op het Montfort College, een van de LMC-scholen, is het eigenaarschap van het inductiebeleid inmiddels sterk toegenomen.

vo
Kwaliteitsreeks
De begeleiding van startende leraren begint met een warm welkom

Rector Jan-Maarten de Wit van Lyceum Elst maakt zich sterk voor goede begeleiding van startende leraren. Dat doet hij niet alleen binnen zijn school, maar ook op partnerschapsniveau als voorzitter van de stuurgroep van Opleidingsschool Qoers. De begrippen ‘cultuur’ en ‘verbinding’ spelen een belangrijke rol in zijn visie op de begeleiding van beginnende docenten.

vo
Praktijkvoorbeelden
Beleidsdocument | Opleidingsschool IJssel-Veluwe

Opleidingsplan, Professionaliseringsplan en Kwaliteitszorgplan van Opleidingsschool IJssel-Veluwe 2019-2020.