po
Publicaties & Links

Onderzoekend geleerd

Deze bundel artikelen is geschreven door basisschoolleerkrachten van verschillende schoolbesturen in Drenthe en opleidingsdocenten van de opleiding leraar basisonderwijs Stenden hogeschool. Gedurende drie maanden hebben zij gewerkt aan onderzoeksvaardigheden. Uitgangspunt hierbij was een dilemma, kans of probleem uit de directe onderwijspraktijk. Dit leverde een rijk scala aan onderwerpen op variërend van leesplezier tot zelfverantwoord leren.

Gerelateerde items

po vo
Publicaties & Links
Rapportage onderzoek ‘Huisacademies in kaart'

Op welke manier organiseren schoolbesturen professionalisering van leraren? En welke ambities hebben schoolbesturen met hun – veelal nog intern gerichte – huisacademie? Antwoorden op deze vragen en meer leest u in dit verkennende onderzoek waar 75 huisacademies aan hebben meegewerkt.

po vo
Praktijkvoorbeelden
Artikel | Leren begeleiden van pabo-studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen

De Pabo Windesheim Almere organiseert professionaliseringsbijeenkomsten voor schoolopleiders en directeuren om handelingsverlegenheid bij het opstellen van de onderzoeksvraag en het begeleiden van pabo-studenten bij de verdere formulering van de onderzoeksvraag te verkleinen. Dit artikel bespreekt de opzet van deze werkbijeenkomsten en de positieve resultaten van deze werkvorm | 2017

po vo
Praktijkvoorbeelden
De ontwerpstudio Woordenschat – ontwerpgericht onderzoek in de basisschool

Tijdens het congres ‘Op weg naar een duurzame opleidingsschool’ op 31 mei 2016 gaf Stichting IJsselgroep Iselinge een presentatie over: ‘De ontwerpstudio Woordenschat – ontwerpgericht onderzoek in de basisschool’.

po
Praktijkvoorbeelden
Spel bewust! In groep 3

Leren leerlingen binnen ons Ontwikkelingsgericht Onderwijs goed spellen? En voldoet het oefenaanbod eigenlijk wel? Hoe kunnen we de leerlingen laten oefenen op een manier die past binnen onze visie en organisatie?