po
Publicaties & Links

Onderzoekend geleerd

Deze bundel artikelen is geschreven door basisschoolleerkrachten van verschillende schoolbesturen in Drenthe en opleidingsdocenten van de opleiding leraar basisonderwijs Stenden hogeschool. Gedurende drie maanden hebben zij gewerkt aan onderzoeksvaardigheden. Uitgangspunt hierbij was een dilemma, kans of probleem uit de directe onderwijspraktijk. Dit leverde een rijk scala aan onderwerpen op variërend van leesplezier tot zelfverantwoord leren.

Gerelateerde items

po vo
Publicaties & Links
Rapportage onderzoek ‘Huisacademies in kaart'

Op welke manier organiseren schoolbesturen professionalisering van leraren? En welke ambities hebben schoolbesturen met hun – veelal nog intern gerichte – huisacademie? Antwoorden op deze vragen en meer leest u in dit verkennende onderzoek waar 75 huisacademies aan hebben meegewerkt.

po vo
Praktijkvoorbeelden
Leren begeleiden van pabo-studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen

Dit artikel geeft een inkijk op welke wijze de werkbijeenkomsten rond dit onderwerp zijn opgezet en geeft inzicht in de resultaten van het daarbij horende flankerend onderzoek. Van: Almeerse Scholen Groep

po vo
Praktijkvoorbeelden
De ontwerpstudio Woordenschat – ontwerpgericht onderzoek in de basisschool

Tijdens het congres ‘Op weg naar een duurzame opleidingsschool’ op 31 mei 2016 gaf Stichting IJsselgroep Iselinge een presentatie over: ‘De ontwerpstudio Woordenschat – ontwerpgericht onderzoek in de basisschool’.

po
Praktijkvoorbeelden
Spel bewust! In groep 3

Leren leerlingen binnen ons Ontwikkelingsgericht Onderwijs goed spellen? En voldoet het oefenaanbod eigenlijk wel? Hoe kunnen we de leerlingen laten oefenen op een manier die past binnen onze visie en organisatie?