mbo
Publicaties & Links

Navigeren in een dynamisch en veelzijdig beroep

Nadenken over loopbaanontwikkeling in het beroep van docent krijgt een duw in de rug. De Beroepsvereniging voor opleiders in het mbo (BVMBO) en de MBO Raad hebben het initiatief genomen om een beroepsbeeld voor de mbo-docent te ontwikkelen. Dit beroepsbeeld biedt handvatten voor het ontwikkelen van loopbaanbeleid. Download hieronder het volledige artikel [2019]

Gerelateerde items

vo
Praktijkvoorbeelden
Opleidingsschool Passie voor Leren maakt tool voor kwaliteitsontwikkeling

De academische opleidingsschool Passie voor Leren startte in 2007 en is geaccrediteerd. De opleidingsschool wil het leren bevorderen van leraren in opleiding, startende én ervaren leraren, werkplekbegeleiders, opleiders en leidinggevenden. Focus hierbij is de ontwikkeling van de professionele identiteit, de onderzoekende houding en het onderzoekend handelen.

vo
Praktijkvoorbeelden
Kennismaken, -nemen en -delen | Praktijkverhalen van scholen en partnerschappen vo

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren tekende praktijkverhalen op van scholen en partnerschappen Samen Opleiden uit het voortgezet onderwijs. De verhalen gaan over hun ervaringen met verschillende thema’s: de borging en inbedding van de begeleiding van startende leraren, het uitbreiden van samen opleiden, het versterken van de kwaliteit van samen opleiden en professionaliseren, en het organiseren en stimuleren van kennisgedreven werken door leraren.

po vo
Kwaliteitsreeks
Samen leren en kennisdelen in de opleidingsschool

Omdat de maatschappij snel verandert, is het nodig dat besturen, scholen en opleidingen flexibel kunnen inspelen op deze ontwikkelingen en kunnen omgaan met de onzekerheid die dit met zich meebrengt. Scholen slagen daar alleen in als leraren samenwerken, samen leren en gezamenlijk onderbouwde keuzes maken. Daarnaast is het van belang dat scholen samenwerken en kennisdelen met andere scholen en opleidingen. Dit katern geeft antwoord op de vraag hoe scholen zich kunnen ontwikkelen tot lerende organisaties en hoe partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren zich kunnen ontwikkelen tot lerende partnerschappen.

po vo
Instrumenten
Schoolfie

De Schoolfie is een zelfevaluatie-instrument. Met de Schoolfie kun je o.a. meten in hoeverre er een onderzoekende houding in de school is, in hoeverre er een gedeelde visie is op kwaliteit en of docenten samen werken aan schoolontwikkeling.