po
Instrumenten

Model 'Samen opleiden in Amsterdam'

De pabo van de Hogeschool van Amsterdam en de universitaire pabo van Amsterdam hebben met een aantal schoolbesturen het model ‘Samen Opleiden in Amsterdam’ ontwikkeld. Het model biedt een gemeenschappelijke taal waarmee Opleidingsscholen – die onderling natuurlijk verschillen in de wijze waarop het opleiden vorm krijgt – in gesprek kunnen gaan over de (basis)kwaliteit van het opleiden. In lijn met het model zijn verschillende kwaliteitszorginstrumenten ontwikkeld: profielen van onder andere de mentor, de schoolopleider en de instituutsopleider, praktijkevaluaties en een zelfevaluatiescan.

Gerelateerde items

po
Publicaties & Links
Drie jaar werkplaatsen

Deze publicatie geeft een overzicht van de belangrijkste opbrengsten van drie jaar Werkplaats Diversiteit, variërend van visies op Diversiteit en praktijkonderzoek tot resultaten van onderzoek naar de Werkplaats en van onderzoeksprojecten door twaalf leerteams. [2019]

po
Publicaties & Links
Samen onderzoeken werkt!

In drie steden – Utrecht, Amsterdam en Tilburg – voeren leerkrachten van basisscholen en onderzoekers van hogescholen en universiteiten samen praktijkonderzoek uit. Deze publicatie presenteert de eerste bevindingen van deze pilot ‘Werkplaatsen Onderwijsonderzoek’ en kijkt vooruit. Centraal staan de ervaringen van betrokkenen, die in interviews vertellen over hun motieven, onderzoeksactiviteiten en ervaringen. Niet alleen leerkrachten en onderzoekers, maar ook schooldirecteuren en -bestuurders komen aan het woord. [2018]

mbo
Praktijkvoorbeelden
24-uurs onderdompeling bij ROC Friese Poort

Studenten mbo worden bij ROC Friese Poort opgeleid tot vakménsen die werkgevers graag willen: wendbaar, betrokken, kritisch denkend en zelfstandig handelend. Deze brede vorming neemt de opleidingsschool Friese Poort- NHL Stenden ook mee in het opleiden van docenten voor het mbo. Hiertoe organiseerden ze een 24-uurs onderdompeling. Het idee hierachter is om in korte tijd kennis te maken met Brede Vorming en de LIO’s te inspireren om Brede Vorming gestalte te geven in hun rol als docent op de Friese Poort. Door dit in 24 uur te doen, kan er echt de diepte in gegaan worden.

mbo
Publicaties & Links
Onderzoeksverslag: Hoe ervaren (ex‐)leraren-in‐opleiding de Opleidingsschool FC--‐NHL?

Dit document is een verslag van een onderzoek dat als doel heeft de praktijk van de Opleidingsschool FC–‐NHL te onderzoeken. Voordat we ingaan op de opbrengsten van het onderzoek schetsen we eerst kort de geschiedenis van de samenwerking tussen het Friesland College en de NHL Hogeschool. Daarna gaan we dieper in op de visie van de Opleidingsschool FC–‐NHL en de operationalisatie van deze visie.