mbo
Publicaties & Links

Mbo-docenten toekomstgericht opleiden door samen te werken en te leren

Het mbo neemt van oudsher een belangrijke sleutelpositie in op de arbeidsmarkt en voorziet in de behoeftes van regionale bedrijven op het gebied van het opleiden van praktisch opgeleide medewerkers. Al jaren is de arbeidsmarkt echter enorm in beweging; hierdoor grote behoefte aan wendbare vakmensen. Dit artikel, uit het Tijdschrift voor Lerarenopleiders, gaat in op hoe de verbetering in de lerarenopleiding van mbo-docenten nog verder vorm kan krijgen.

Gerelateerde items

po vo
Publicaties & Links
Het integreren van de huisacademie en de opleidingsschool

Hoe zorg je voor meer afstemming tussen huisacademies en opleidingsscholen en andere professionaliseringsinitiatieven, in het kader van de doorlopende lijn van leraar-in-opleiding, starter naar ervaren leraar? En hoe maak je dat realiseerbaar en financierbaar? Wij spraken met Lobke Baars en Frank Crooijmans, manager en regievoerder Opleiden bij huisacademie Quriuz, over deze vragen.

vo mbo
Publicaties & Links
Meer samen - Gezamenlijke agenda MBO Raad en Vereniging Hogescholen 2018-2021

De MBO Raad en Vereniging Hogescholen presenteren een agenda met vijf speerpunten om docenten en instructeurs samen op te leiden. [2018]

mbo
Praktijkvoorbeelden
Mbo en lerarenopleiding – Een initiatief in Brabant wil de kloof overbruggen

Zo vanzelfsprekend als het basisonderwijs zich tot de pabo verhoudt, of het voortgezet onderwijs tot de reguliere bacheloropleidingen, zo complex is de verhouding tussen mbo en de lerarenopleiding. Dit besef is bij zowel het mbo als de lerarenopleiding aanwezig en de afgelopen jaren zijn samen al grote stappen gemaakt om de afstand te overbruggen. Het concreet invulling geven aan het mbo binnen het curriculum van de lerarenopleidingen in het algemeen en in het uitstroomprofiel voor het beroepsonderwijs is momenteel in volle gang.

vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Sterke samenwerkingsverbanden: de opleiding van mbo-leraren

Samenwerking tussen meerdere organisaties, zoals het geval is bij opleiden in de school (OidS) is een forse uitdaging. Daarom loont het om op gezette tijden afstand te nemen en te kijken hoe het gaat. Daarbij kan het samenwerkingsmodel dat Van Delden ontwikkelde, goede diensten bewijzen. We demonstreren dat aan de hand van een tweetal casussen: de Zeeuwse Academische Opleidingsschool en de Academische Opleidingsschool van het Friesland College en de lerarenopleidingen van de NHL Hogeschool.