vo
Kwaliteitsreeks

Lesson Study in de lerarenopleiding

Lesson Study is een van oorsprong Japanse professionaliseringsbenadering waarin docenten gezamenlijk lessen voorbereiden, observeren en nabespreken. In steeds meer landen is de methode populair en ook in Nederland is er de laatste vijf jaar veel belangstelling voor de toepassing van Lesson Study, ook in de lerarenopleiding. Zo ook bij de universitaire lerarenopleiding in Groningen. Dit katern beschrijft de ervaringen met en de opbrengsten van de werkwijze. De tekst is geschreven op basis van een interview met Carien Bakker, vakdidacticus Nederlands van de opleiding voor eerstegraads docenten Nederlands van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG).

Gerelateerde items

po vo mbo
Publicaties & Links
Verkenning | Inductie binnen partnerschappen Samen Opleiden

Vanuit het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren hebben we in 2021 met een aantal personen uit partnerschappen verkend wat belangrijk is bij de samenwerking rondom inductie. Ook experts rondom dit thema hebben input geleverd. Er zijn beelden verzameld van denkwijzen en er is gezocht naar de essentie van inductie in het partnerschap.

po vo
Kwaliteitsreeks
Kennisnetwerk Lerende Leraren Samen professionaliseren in netwerken: de Twentse wijze

Met het Kennisnetwerk Lerende Leraren is in Twente een infrastructuur voor duurzame professionalisering gerealiseerd waarin alle onderwijssectoren en andere betrokken organisaties in de regio samenwerken. Dit katern schetst de achtergronden van het Kennisnetwerk en sluit af met de vraagstukken die zich voordoen bij de transitie van Samen Opleiden naar Samen Opleiden en Professionaliseren | 2021

vo
Kwaliteitsreeks
Wie is eigenaar van het inductiebeleid?

Hoe zorgen we ervoor dat de begeleiding van startende leraren binnen onze scholen als een brede, gedeelde verantwoordelijkheid wordt ervaren? Met die vraag ging de LMC-VO scholengroep uit Rotterdam aan de slag. Op het Montfort College, een van de LMC-scholen, is het eigenaarschap van het inductiebeleid inmiddels sterk toegenomen.

vo
Kwaliteitsreeks
De begeleiding van startende leraren begint met een warm welkom

Rector Jan-Maarten de Wit van Lyceum Elst maakt zich sterk voor goede begeleiding van startende leraren. Dat doet hij niet alleen binnen zijn school, maar ook op partnerschapsniveau als voorzitter van de stuurgroep van Opleidingsschool Qoers. De begrippen ‘cultuur’ en ‘verbinding’ spelen een belangrijke rol in zijn visie op de begeleiding van beginnende docenten.