mbo
Publicaties & Links

Leren voor Duurzame Ontwikkeling. Gewoon Doen!

Leren voor Duurzame Ontwikkeling (LvDO) richt zich op het ontwikkelen van kennis, vaardigheden, houdingen en waarden die nodig zijn om een duurzame toekomst te scheppen (UNESCO, 2005). Deze handreiking geeft een beknopte beschrijving van de theorie, beschrijft praktische ervaringen met Leren voor Duurzame ontwikkeling [2016]

Gerelateerde items

vo
Publicaties & Links
Werk maken van Strategisch HRM

“Ondersteun de professionele ontwikkeling van medewerkers en geef teams professionele
ruimte.” Dit is een van de tien opdrachten aan bestuurders en schoolleiders die zijn opgenomen in het geheel herziene katern over strategisch personeelsbeleid in het vo. Het katern biedt besturen en scholen geen blauwdruk voor strategisch personeelsbeleid, maar een compact overzicht van onderliggende uitgangspunten, werkende principes en concrete handvatten. [september 2019]

vo
Publicaties & Links
Frisse start; opbrengsten van 5 jaar samenwerken

Frisse Start, het project Begeleiding Startende Leraren (BSL) in de regio Noord-Holland en Zuidelijk Flevoland presenteerde op 27 juni 2019 haar eindpublicatie. In de publicatie vindt u de opbrengsten van vijf jaar Frisse Start: een samenwerking met ruim honderd scholen en van de meer dan honderd trainingen voor ruim 1400 leraren en leidinggevenden. U leest over de gekozen aanpak, de ontwikkelde producten en de verworven inzichten. Scholen die starten met het ontwikkelen van inductie-arrangementen worden concrete handreikingen geboden. Scholen die na de eerste ervaringen met BSL verbeterplannen willen uitwerken, hopen ze met nieuwe inzichten en instrumenten te inspireren.

po
Instrumenten
Model 'Samen opleiden in Amsterdam'

De pabo van de Hogeschool van Amsterdam en de universitaire pabo van Amsterdam hebben met een aantal schoolbesturen het model ‘Samen Opleiden in Amsterdam’ ontwikkeld. Het model biedt een gemeenschappelijke taal waarmee Opleidingsscholen – die onderling natuurlijk verschillen in de wijze waarop het opleiden vorm krijgt – in gesprek kunnen gaan over de (basis)kwaliteit van het opleiden. In lijn met het model zijn verschillende kwaliteitszorginstrumenten ontwikkeld: profielen van onder andere de mentor, de schoolopleider en de instituutsopleider, praktijkevaluaties en een zelfevaluatiescan.

vo
Publicaties & Links
BSL Wat gebeurt er in de regio? Utrecht

In BSL-regio Utrecht gebeurt veel moois rond de inbedding van inductietrajecten in de scholen. Op 13 juni vond voor de derde keer een audit plaats met scholen die hebben deelgenomen aan het BSL-project, dit keer UniC, Revius Wijk bij Duurstede, Scala College en Vathorst College. Het gaat om scholen met meerjarige inductietrajecten die door middel van de audit een certificaat behalen waarmee zij aantonen een begeleidingsprogramma van voldoende niveau te hebben. Dit certificaat geldt als addendum bij het Keurmerk Opleidingsschool.