mbo
Publicaties & Links

Landelijk Raamwerk Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG)

Door ontwikkelingen rondom docentschap in het mbo hebben de MBO Raad en de Vereniging Hogescholen afgesproken om het oorspronkelijke Landelijk Raamwerk Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) en het Kwaliteitskader zij-instroom mbo uit 2015 te evalueren en waar nodig te actualiseren.  Dit heeft geleid tot een herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG), dat formeel is vastgesteld door de Vereniging Hogescholen en de MBO Raad.

Doel van het PDG-traject is dat vakbekwame beroepsbeoefenaren zich als zij-instromer kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG-traject is geschikt voor professionals met enkele jaren beroepservaring in een voor het mbo relevant beroep. Zij hebben een hbo-opleiding afgerond of beschikken aantoonbaar over ten minste hbo-werk- en denkniveau.

Gerelateerde items

vo
Publicaties & Links
Samen leraren opleiden: Parels uit de praktijk

In de reeks ‘Samen leraren opleiden: Parels uit de praktijk’vindt u goede praktijkvoorbeelden van samen opleiden. Opleidingsscholen kunnen deze good practices gebruiken als inspiratiebron, als spiegel en als aanjager voor de dialoog over het samen opleiden. De beschreven activiteiten zijn zeer divers, maar beogen allemaal hetzelfde: een bijdrage leveren aan de opleidingspraktijk, zodat opleidingsscholen nóg betere leraren afleveren.

po vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Leren in peergroups bij Opleidingsschool MBO Arnhem & Achterhoek

Opleidingsschool MBO Arnhem & Achterhoek zorgt dat studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen in en van de onderwijspraktijk kunnen leren als onderdeel van hun studie. Hierin leren ze niet alleen van ervaren docenten, maar ook van elkaar. Onderdeel van het opleidingsprogramma is dat studenten in peergroepen samenwerken en samen leren ten behoeve van hun individuele ontwikkeling.

po vo
Praktijkvoorbeelden
Interview | Annelies Claassen, projectleider Opleidingsschool Zutphen

Opleidingsschool Zutphen gaat het nieuwe schooljaar in als een erkende opleidingsschool. De NVAO (Nederlandse Vlaamse Accreditatie Organisatie) heeft positief geoordeeld over de kwaliteit van dit partnerschap. Waar leidt die erkenning toe en welke weg is daaraan vooraf gegaan? Annelies Claassen deelt haar ervaringen als projectleider Opleidingsschool Zutphen.

vo
Publicaties & Links
Kwaliteitskaart startende leerkrachten

De Kwaliteitskaart startende leerkrachten is ontwikkeld door de projectgroep Startende Leraren van het Marnix Partnerschap. Deze kwaliteitskaart geeft startende leerkrachten praktische tips voor een goed begin van een carrière in het basisonderwijs. De kaart geeft zicht op wat een starter zelf kan doen om de start in het onderwijs soepel te laten verlopen. De Kwaliteitskaart bevat tevens aandachtspunten voor (basis)scholen en partnerschappen voor de begeleiding van startende leraren.