po vo mbo
Publicaties & Links

Keynote | Opleiders, ken uw klant en cut the crap!

De animo voor het lerarenvak groeit. Dat is goed nieuws. Maar helaas groeit daarmee ook het risico op meer teleurgestelde en gefrustreerde leraren-in-spe. Tussen behoeften en opleidingspraktijk gaapt een groot gat. Het roer moet om. En snel, want anders wordt ‘instroom weer uitstroom’. Dat is een van de conclusies die Merel van Vroonhoven trok als onafhankelijk aanjager, aangesteld door onderwijsminister Slob. Ze deed onderzoek naar het lerarentekort en kwam met aanbevelingen. Van Vroonhoven sprak met meer dan 350 mensen in het onderwijs en haalde ervaringen op bij ruim 100 zij-instromers. In haar keynote vertelt zij waar een leraar-in-spe tegenaan loopt en wat opleiders daaraan kunnen doen.

Gerelateerde items

vo
Publicaties & Links
Instrument | BSL-Ontwerptool

De BSL-Ontwerptool helpt scholen in kaart te brengen aan welke criteria voor een goede begeleiding van startende leraren wordt voldaan en op welke criteria verdere ontwikkeling gewenst is. Op basis van de resultaten biedt de scan handvatten op maat om een effectief inductiearrangement voor startende leraren te ontwikkelen.

vo mbo
Publicaties & Links
Artikel | Zij-instromer of hybride docent maken onderwijs aantrekkelijker

Rosanne Koops en Peter van der Zwaal zijn verantwoordelijk voor de werving en begeleiding van hybride docenten en zij-instromers voor het mbo en vo in hun eigen regio. Het aanbod van werknemers van buiten die geïnteresseerd zijn in het onderwijs is redelijk groot, toch wordt de match tussen zij-instromer of hybride docent en schoolorganisatie nog niet op grote schaal gemaakt.

vo
Publicaties & Links
Kwaliteitskaart startende leerkrachten

De Kwaliteitskaart startende leerkrachten is ontwikkeld door de projectgroep Startende Leraren van het Marnix Partnerschap. Deze kwaliteitskaart geeft startende leerkrachten praktische tips voor een goed begin van een carrière in het basisonderwijs. De kaart geeft zicht op wat een starter zelf kan doen om de start in het onderwijs soepel te laten verlopen. De Kwaliteitskaart bevat tevens aandachtspunten voor (basis)scholen en partnerschappen voor de begeleiding van startende leraren.

vo
Kwaliteitsreeks
De rol van het partnerschap Samen Opleiden en Professionaliseren bij de begeleiding van startende leraren

Sinds een aantal jaren hebben de samenwerkingsverbanden Samen Opleiden niet alleen de opdracht om aankomende leraren op te leiden, maar behoort ook de begeleiding/professionalisering van startende leraren tot hun takenpakket. Partnerschappen zoeken naar mogelijkheden en manieren om de begeleiding van starters op de partnerscholen te ondersteunen en te versterken. Dit katern – gebaseerd op een interview met Michelle Helms-Lorenz – geeft daarvoor handvatten | 2021