po vo mbo
Publicaties & Links

Keynote | Opleiders, ken uw klant en cut the crap!

De animo voor het lerarenvak groeit. Dat is goed nieuws. Maar helaas groeit daarmee ook het risico op meer teleurgestelde en gefrustreerde leraren-in-spe. Tussen behoeften en opleidingspraktijk gaapt een groot gat. Het roer moet om. En snel, want anders wordt ‘instroom weer uitstroom’. Dat is een van de conclusies die Merel van Vroonhoven trok als onafhankelijk aanjager, aangesteld door onderwijsminister Slob. Ze deed onderzoek naar het lerarentekort en kwam met aanbevelingen. Van Vroonhoven sprak met meer dan 350 mensen in het onderwijs en haalde ervaringen op bij ruim 100 zij-instromers. In haar keynote vertelt zij waar een leraar-in-spe tegenaan loopt en wat opleiders daaraan kunnen doen.

Gerelateerde items

vo
Publicaties & Links
Kwaliteitskaart startende leerkrachten

De Kwaliteitskaart startende leerkrachten is ontwikkeld door de projectgroep Startende Leraren van het Marnix Partnerschap. Deze kwaliteitskaart geeft startende leerkrachten praktische tips voor een goed begin van een carrière in het basisonderwijs. De kaart geeft zicht op wat een starter zelf kan doen om de start in het onderwijs soepel te laten verlopen. De Kwaliteitskaart bevat tevens aandachtspunten voor (basis)scholen en partnerschappen voor de begeleiding van startende leraren.

vo
Kwaliteitsreeks
De rol van het partnerschap Samen Opleiden en Professionaliseren bij de begeleiding van startende leraren

Sinds een aantal jaren hebben de samenwerkingsverbanden Samen Opleiden niet alleen de opdracht om aankomende leraren op te leiden, maar behoort ook de begeleiding/professionalisering van startende leraren tot hun takenpakket. Partnerschappen zoeken naar mogelijkheden en manieren om de begeleiding van starters op de partnerscholen te ondersteunen en te versterken. Dit katern – gebaseerd op een interview met Michelle Helms-Lorenz – geeft daarvoor handvatten | 2021

vo
Kwaliteitsreeks
Wie is eigenaar van het inductiebeleid?

Hoe zorgen we ervoor dat de begeleiding van startende leraren binnen onze scholen als een brede, gedeelde verantwoordelijkheid wordt ervaren? Met die vraag ging de LMC-VO scholengroep uit Rotterdam aan de slag. Op het Montfort College, een van de LMC-scholen, is het eigenaarschap van het inductiebeleid inmiddels sterk toegenomen.

vo
Kwaliteitsreeks
De begeleiding van startende leraren begint met een warm welkom

Rector Jan-Maarten de Wit van Lyceum Elst maakt zich sterk voor goede begeleiding van startende leraren. Dat doet hij niet alleen binnen zijn school, maar ook op partnerschapsniveau als voorzitter van de stuurgroep van Opleidingsschool Qoers. De begrippen ‘cultuur’ en ‘verbinding’ spelen een belangrijke rol in zijn visie op de begeleiding van beginnende docenten.