vo
Praktijkvoorbeelden

Interview rector over meerwaarde van masteropleiding

Interview met rector Bart de Grunt van het Rembrandt College in Veenendaal. Hij ziet dat masteropleidingen of deelmodules op masterniveau een goede bijdrage kunnen leveren aan de kwaliteit van leraren als ‘change agent’ of ‘teacher leader’, maar betoogt dat de school die docenten dan ook wel de ruimte moet bieden om het eigen handelingsvermogen te vergroten.

Gerelateerde items

po vo mbo
Publicaties & Links
Velon | De Staat van de Lerarenopleider

In het kader van het 45-jarig jubileum publiceert Velon De Staat van de Lerarenopleider. Een online uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020. Met De Staat van de Lerarenopleider wil Velon het beroep van lerarenopleider in de schijnwerpers zetten. De publicatie is als het ware een foto van de beroepsgroep op dit moment en toont de ontwikkelingen waar lerarenopleiders voor staan | 2020

mbo
Publicaties & Links
Interview | “Beroepsbeeld helpt mij richting te geven aan loopbaanontwikkeling bij collega’s”

Marjan Terweij is directeur Verpleging en Verzorging van het Koning Willem I College in Den Bosch. Toen de coronacrisis uitbrak moest er snel worden geschakeld. “In die periode is plots veel nieuw werk ontstaan zoals het aanpakken van de examens, de stages en het onderwijs. Dan merk je eigenlijk hoe veelzijdig dit beroep van docent is.”

po vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Portret | Evert Jochijms, docent bakkerijopleiding

“Hoe je je professioneel ontwikkelt, ligt in de eerste plaats aan jezelf.” Al 25 jaar is Evert Jochijms docent bakkerijopleiding bij ROC Nijmegen. Dat hij zijn werk nog altijd met veel overgave en plezier doet, is vooral te danken aan het feit dat hij veel investeert in zijn professionele ontwikkeling. Toen, nu en in de toekomst. “Ik wil bijblijven in alles wat met mijn beroep te maken heeft.”

vo
Praktijkvoorbeelden
Opleidingsschool Passie voor Leren maakt tool voor kwaliteitsontwikkeling

De academische opleidingsschool Passie voor Leren startte in 2007 en is geaccrediteerd. De opleidingsschool wil het leren bevorderen van leraren in opleiding, startende én ervaren leraren, werkplekbegeleiders, opleiders en leidinggevenden. Focus hierbij is de ontwikkeling van de professionele identiteit, de onderzoekende houding en het onderzoekend handelen.