po vo mbo
Publicaties & Links

Interview | Op weg naar de beoordelingsgerichte peer review

Ruim anderhalf jaar geleden, in maart 2020, kreeg de aspirant Meerwegen Opleidingsschool (MOS) een negatieve beoordeling van de NVAO. Inmiddels is de aspirant-status weer toegekend en gaat de MOS nogmaals vol vertrouwen op voor erkenning. Deze keer volgens de nieuwe regeling: met een beoordelingsgerichte peer review zal in 2024 worden beoordeeld of de MOS voldoet aan de basiskwaliteit zoals die is geformuleerd in het kwaliteitskader ‘Samen Opleiden & Inductie’. Hoe bereidt de opleidingsschool zich hierop voor? We vragen het aan Eline Daling, die sinds november 2020 projectleider is van de MOS.

Gerelateerde items

po vo mbo
Publicaties & Links
Interview | “Wij zijn zeer gecharmeerd van de ontwikkelingsgerichte peer review”

Academische opleidingsschool ROS Rijnland (vo) deed mee aan de ‘pilot peerreviews’. Het partnerschap werkt naar aanleiding daarvan aan de aanscherping van het kwaliteitsbeleid, maar ontdekte ook een aantal succesfactoren van de peer review. “We hebben bijvoorbeeld geleerd dat het belangrijk is dat je van tevoren kiest voor een duidelijke focus”, vertelt Leontine van den Berg, programmaleider van ROS Rijnland.

po vo mbo
Publicaties & Links
Podcast Samen Opleiden | #2 De Peer Review

In aansluiting op de vorige aflevering van de Podcast Samen Opleiden over het landelijke Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie schijnt deze nieuwe aflevering een licht op een belangrijke bouwsteen van dat kwaliteitskader: de peer review, uit te voeren door bekwame, onafhankelijke en constructief kritische mensen die hetzelfde werk doen. Gastheer Joep Stassen praat hierover met Miranda Timmermans, Lector Leerkracht bij Avans Hogeschool en Rinske Stelwagen, adviseur in het mbo-veld. Zij werkten mee aan het goed neerzetten van het proces, de kwaliteit en de diepgang van de peer reviews.

po vo mbo
Publicaties & Links
Podcast Samen Opleiden | #1 Het Kwaliteitskader voor Samen Opleiden & Inductie

In deze eerste aflevering van onze Podcast Samen Opleiden spreekt host Joep Stassen met twee deskundigen die hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van het landelijke kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie: Edmée Suasso van Hogeschool Saxion en Bob Koster van Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Ze vertellen wat de accenten zijn in het kwaliteitskader en wat het biedt. Ook lichten ze toe hoe het kader samenhangt met de kwaliteitsontwikkelingen en ambities binnen partnerschappen.

po vo
Publicaties & Links
Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie en werkwijze peer review

Het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie en werkwijze Peer Review is ontwikkeld in opdracht van het Bestuurlijk Overleg Samen
Opleiden & Professionaliseren, bestaande uit de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, VSNU en het ministerie van OCW. De opdracht is uitgevoerd door een ontwikkelteam van experts en veldvertegenwoordigers Samen Opleiden & Inductie met begeleiding van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren.