po
Publicaties & Links

Interview | Lector Paul Hennissen van de Nieuwste Pabo in Sittard

Bij ‘Opleiden in de school’ lopen pabo-studenten vanaf dag één stage op een basisschool. Lector Paul Hennissen van de Nieuwste Pabo in Sittard onderzocht de afgelopen acht jaar hoe deze manier van opleiden het best tot zijn recht komt. Zijn lectoraat stopt nu. Net op het moment dat het concept onder druk staat.

Gerelateerde items

vo
Publicaties & Links
Kwaliteitskaart startende leerkrachten

De Kwaliteitskaart startende leerkrachten is ontwikkeld door de projectgroep Startende Leraren van het Marnix Partnerschap. Deze kwaliteitskaart geeft startende leerkrachten praktische tips voor een goed begin van een carrière in het basisonderwijs. De kaart geeft zicht op wat een starter zelf kan doen om de start in het onderwijs soepel te laten verlopen. De Kwaliteitskaart bevat tevens aandachtspunten voor (basis)scholen en partnerschappen voor de begeleiding van startende leraren.

po vo mbo
Publicaties & Links
Kennisvlog #1 | Ontwikkelingsgericht werken: Naar een theoriegestuurde onderwijspraktijk

In deze eerste kennisvlog van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren trapt lerarenopleider en onderwijsonderzoeker Martijn van Schaik af door in gesprek met docent Marius Splinter te gaan over ontwikkelingsgericht werken: naar een theoriegestuurde onderwijspraktijk.

po vo mbo
Publicaties & Links
Webinar | Diversiteit & Inclusie en Kansengelijkheid in het onderwijs

ls docent van ROC Nijmegen zet Nora Harrachi zich in voor diversiteit, inclusie en kansengelijkheid. Het thema ‘outgrow the box’ staat bij haar centraal. In de strijd tegen kansenongelijkheid pleit zij ervoor om voorbij labels en vooroordelen te kijken.

po vo mbo
Publicaties & Links
Ontwerpkit | Bouwen aan een samenhangend curriculum voor het opleiden van leraren

Ontwerpkit met handreikingen en instrumenten om als driehoek – student, schoolopleider, instituutsopleider – een samenhangend curriculum(onderdeel) te ontwerpen. Een samenhangend curriculum voldoet aan de geldende opleidingseisen, sluit aan bij de leermogelijkheden van de leerwerkplek, én komt tegemoet aan de leerbehoeften van de individuele student.