po vo
Publicaties & Links

Visie op een eigentijds curriculum

Platform Onderwijs2032 publiceerde in november 2016 de publicatie “Onderwijs2032 in de praktijk, een richting met vele wegen”. De publicatie is het resultaat van de verdiepingsfase waarin het Platform onderzocht hoe het advies van Onderwijs2032 werkt in de praktijk. Wat gebeurt er al? Hoe gaat dat in zijn werk? Waar lopen scholen tegen aan? Wat is er nodig voor verdere curriculumvernieuwing? We spraken Jolanda Barendrecht (adviseur Onderwijs2032) over haar visie op een eigentijds curriculum en de rol die opleidingsscholen hierin kunnen spelen.

Gerelateerde items

po vo mbo
Instrumenten
De Onderwijsreis | De toekomst van het onderwijs

De Onderwijsreis is een bordspel dat onderwijsprofessionals kunnen inzetten om met elkaar het gesprek te voeren over de toekomst van het onderwijs. Met deze tool kom je met elkaar los van de dagelijkse praktijk en ontmoet je elkaar in een reis naar verschillende toekomstscenario’s van het onderwijs. Deelnemers worden uitgedaagd hun ideale onderwijs en eigen professionalisering te onderzoeken. Het spel is ontworpen door een groep leraren po, vo, mbo en hbo als onderdeel van de master Professioneel Meesterschap aan de Hogeschool van Amsterdam.

mbo
Publicaties & Links
Interview | “Beroepsbeeld helpt mij richting te geven aan loopbaanontwikkeling bij collega’s”

Marjan Terweij is directeur Verpleging en Verzorging van het Koning Willem I College in Den Bosch. Toen de coronacrisis uitbrak moest er snel worden geschakeld. “In die periode is plots veel nieuw werk ontstaan zoals het aanpakken van de examens, de stages en het onderwijs. Dan merk je eigenlijk hoe veelzijdig dit beroep van docent is.”

po vo mbo
Publicaties & Links
Podcast Samen Opleiden | #3 Sectoroverstijgend Samen Opleiden

Deze podcastaflevering bevat een goed gesprek over sectoroverstijgend samen opleiden. Een cross-sectoraal partnerschap leidt leraren op voor het onderwijs in meerdere sectoren. Binnen zo’n partnerschap doen de collega’s uit verschillende sectoren inspiratie en expertise op in een breed en wederzijds aanvullend spectrum. Hierover spreekt gastheer Joep Stassen met twee gasten van onderling zeer verschillende partnerschappen: Martin van der Plas, coördinator MBO bij de Zeeuwse Academische Opleidingsschool (ZAOS), en Martijn Meerhoff, projectleider van opleidingsschool Opleiden met Esprit en directeur van Cartesius 2, een school voor havo en vwo in Amsterdam.

po vo mbo
Publicaties & Links
PET Talk | Persoonlijk Assistent van de Leraar

In deze PET-Talk vertelt Maarten-Harm Verburg, PAL-coördinator Bètapartners Vrije Universiteit, over het PAL-project, waarin tweede- en derdejaars studenten uit bèta-opleidingen op de VU en UvA zich kunnen aanmelden om Persoonlijk Assistent van de Leraar te worden. In de loop van de week schotelen we u nog twee PET-Talks voor. We maken vrijdag bekend welke van deze drie talks beloond wordt met deelname aan een aflevering van onze Podcast Samen Opleiden om nog dieper op het onderwerp in te gaan.