po vo mbo
Instrumenten

Instrument | Startwijzer

Wilt u binnen uw (opleidings)school de begeleiding van startende leraren verbeteren, maar weet u niet waar te beginnen? Dan kan de Startwijzer u een stap verder helpen! De Startwijzer is een digitale scan die in beeld brengt hoe startende leraren ingewerkt en begeleid worden. Ook geeft de Startwijzer aan op welke onderdelen mogelijk winst te behalen valt.

Gerelateerde items

po vo mbo
Publicaties & Links
Keynote | Opleiders, ken uw klant en cut the crap!

De animo voor het lerarenvak groeit. Dat is goed nieuws. Maar helaas groeit daarmee ook het risico op meer teleurgestelde […]

vo
Publicaties & Links
Webinar | Themabijeenkomst ‘Partners in het begeleiden van startende leraren’

Op donderdag 24 september vond de online themabijeenkomst ‘Partners in het begeleiden van startende leraren’ plaats. Het verbinden van samen opleiden en inductie is een veelgehoorde uitdaging onder partnerschappen Samen Opleiden vo. Maar hoe doe je dat en wat is het belang ervan? Kijk hieronder in drie losse video’s de bijdragen terug van Michelle Helms-Lorenz (universitair hoofddocent van de lerarenopleiding aan de Rijksuniversiteit Groningen), Frank Crooijmans (regievoerder Samen Opleiden bij Quadraam) en Femke Gerritsen (programmaleider Samen Opleiden bij AOS-ON).

po vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Portret | Marjon ten Klooster, derdejaars student pabo

“Ik zal mij altijd blijven ontwikkelen.” De professionele ontwikkeling van leraren begint als ze starten met de opleiding. Gaandeweg ontwikkelen studenten hun ambities en persoonlijke leerwensen. Marjon ten Klooster (20), derdejaars student op de pabo van hogeschool Viaa in Zwolle, wist al heel vroeg waar haar leerweg moet uitkomen. En dat einddoel is niet bepaald gangbaar.

po vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Portret | Louis Stassen, zij-instromer

“Ik herken veel in mijn leerlingen: we zijn allemaal lerende.” Zij-instromer Louis Stassen (29) volgt de lerarenopleiding aan de VU en geeft nu ongeveer anderhalf jaar Nederlands op het Joke Smit College, een school voor volwassenenonderwijs (vavo) in Amsterdam. “Het is essentieel dat je als startende docent voldoende tijd en gelegenheid krijgt om te leren, om je het vak eigen te maken.”