vo
Publicaties & Links

Het transformatorhuisje

Hoe kan het complexe proces van het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek zichtbaar worden gemaakt? En hoe kun je als opleider verdieping aanbrengen in het leren van studenten? Aan de hand van inzichten en methodieken in het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek ontrafelen Bob Koster en Judith Stappers de complexiteit van het werkplekleren. De lezer wordt uitgedaagd het leren van aanstaande leraren te verdiepen aan de hand van de metafoor van het ‘Transformatorhuisje’, waarin hoogspanning wordt omgezet in laagspanning.

Gerelateerde items

po vo
Publicaties & Links
Een samenhangend curriculum ontwerpen in de driehoek

Hoe kunnen partnerschappen Samen Opleiden een gezamenlijk curriculum vormgeven dat recht doet aan beide contexten én aan de leervragen van de student? In het ontwerpnetwerk ‘Een curriculum in samenhang’ zijn trio’s van studenten, schoolopleiders en instituutsopleiders uit het primair en voortgezet onderwijs op zoek gegaan naar antwoorden op deze vraag. In deze publicatie vertellen de deelnemers en de begeleiders over hun ervaringen en de uitgangspunten die het ontwerpnetwerk heeft opgeleverd. Ook wordt een handreiking gedaan om partnerschappen Samen Opleiden te stimuleren zelf aan de slag te gaan met het implementeren van de werkwijze van het ontwerpnetwerk.

mbo
Publicaties & Links
Leren voor Duurzame Ontwikkeling Een pedagogische opdracht voor de lerarenopleidingen en opleidingsscholen

In dit hoofdstuk uit kennisbasis voor lerarenopleiders worden de uitgangspunten van het UNESCO concept Leren voor Duurzame Ontwikkeling vanuit een historisch perspectief uiteengezet om vervolgens de verbinding te leggen met (beroepsgerichte) kennisverwerving en zelfontplooiing van leraren (in opleiding) en hun leerlingen en studenten. [2018]

vo mbo
Publicaties & Links
Internationale reviewstudie werkplekleren in het beroepsonderwijs

Werkplekleren is een belangrijk onderdeel van het curriculum in het Nederlandse beroepsonderwijs. In alle opleidingen binnen de beroepsonderwijskolom (vmbo, mbo en hbo) heeft buitenschools leren binnen arbeidsorganisaties een belangrijke plek – met name omdat het oefenen in de reële beroepspraktijk als noodzakelijk wordt gezien voor het aanleren van beroepsvaardigheden. In dit artikel is het antwoord op de vraag geformuleerd: ‘Wat zijn effectieve elementen van werkplekleren om jongeren goed voor te berieden op een beroep, dan wel toe te leiden naar een beroep?’

mbo
Publicaties & Links
Een wegwijzer voor mbo-scholen en lerarenopleiders

Om leraren voor het beroepsonderwijs op te leiden werken mbo-scholen en lerarenopleidingen samen. Werkplekleren vormt daarin een centraal onderdeel. In dit artikel uit het blad Profiel buigen experts uit mbo en hbo zich over vier dilemma’s bij het samen beoordelen van werkplekleren.