
Professionaliseringstool | Het Grote Verhalenboek
Met trots presenteren wij Het Grote Verhalenboek, geschreven door Miranda Timmermans (Avans Hogeschool) m.m.v. Elizabeth White (University of Hertfordshire). In dit boek vertellen lerarenopleiders persoonlijke verhalen over dilemma’s waarmee zij in de opleidingspraktijk zijn geconfronteerd. De openhartigheid van de verhalenvertellers maakt dit tot een herkenbaar en leerzaam boek, dat lerarenopleiders uitnodigt tot zelfreflectie en gesprek.
- Het Grote Verhalenboek
- 1 | Ze werkt hard, maar...
- 2 | Help, mijn cijfer is te laag!
- 3 | Geef mij een titel
- 4 | Het beoordelingsgesprek een andere wending geven
- 5 | Een passende leerwerkplek?
- 6 | Botsende verwachtingen
- 7 | (On)voldoende leermogelijkheden
- 8 | Schatgraven: kwaliteiten van de leerwerkplek
- 9 | Leren buiten de gebaande paden
- 10 | Instagram
- 11 | Geef mij een titel
- 12 | Een waar moreel dilemma
- 13 | Schrijf je eigen verhaal!
- 14 | Dat nooit meer!
- 15 | Practice as you preach!
- 16 | Kiezen voor het experiment
- 17 | De alwetende instituutsopleider?
- Spel Schatgraven
Gerelateerde items
De week van Samen Opleiden | #5 In gesprek met Frank van Hout, MBO-raad
In De week van Samen Opleidenspreekt gastvrouw Marceline Schopman, kort maar krachtig, met vertegenwoordigers uit de onderwijskoepels over kansen, uitdagingen en beoogde successen van Samen Opleiden. Het centrale thema: de lerende leraar in de schijnwerpers. Frank van Hout is bestuurder bij de MBO Raad. Hij spreekt over creativiteit, coöperatief en crisis: drie woorden die de afgelopen periode duiden. De coronacrisis bracht werkelijk samen leren, door studenten en docenten. De regionale samenwerking tussen scholen en opleidingen maar ook tussen sectoren groeit, en Frank ziet die graag nog verder groeien.
Beroepsbeeld | Dialoogapp voor docent en team
Deze dialoogapp heeft tot doel om docenten en docententeams te ondersteunen bij gesprekken over loopbaanontwikkeling. De app bevat 48 vragen die het startpunt kunnen zijn voor individuele reflectie over persoonlijke loopbaanontwikkeling en -ambitie, voor een ontwikkelgesprek met een leidinggevende, of voor een dialoog binnen het team over het gebruik van elkaars kwaliteiten.
Webinar | Tegen de professionalisering van leren
Leren is een alledaagse bezigheid en het is niet altijd zo dat het professionaliseren van dergelijke bezigheden een verbetering is. De beste professional is, als het om alledaagse bezigheden gaat, geen professional. Tijdens zijn webinar betoogt Jan Bransen dat dit ook voor het schoolse leren geldt, met name als we eenmaal beseffen dat schools leren een kwestie van Samen Opleiden is en de leraar een lerende leraar is. Met name dát leren moeten we niet willen professionaliseren. Maar natuurlijk wel verbeteren!
Verdiepingssessie | In gesprek met bestuurders sectorraden, OCW en Merel van Vroonhoven
In de verdiepingssessie tijdens De week van Samen Opleiden op 6 oktober de rol van de regionale partnerschappen in het Samen Opleiden centraal. Vertegenwoordigers van die partnerschappen melden zich dan ook met enkele tientallen in de Teams-vergadering aan om over die rol te discussiëren met Merel van Vroonhoven zelf, maar ook met drie onderwijsbestuurders en de directeur-generaal (DG) Hoger Onderwijs, Beroepsonderwijs, Wetenschap en Emancipatie van het ministerie van OCW.