vo mbo
Praktijkvoorbeelden

Het borgen van de kwaliteit van samen opleiden - twee praktijkvoorbeelden

Hoe pak je binnen je (aspirant-)opleidingsschool kwaliteitsborging aan? Hoe blijf je op koers? Hoe zorg je ervoor dat je continu verbetert? In dit artikel aandacht voor de praktijk van kwaliteitsborging van twee opleidingsscholen: de DAM en Friesland College-NHL Stenden. Wat is de visie op kwaliteit en kwaliteitsborging van beide opleidingsscholen? En welke aanpak hebben zij gekozen om de kwaliteit te borgen?

Gerelateerde items

vo
Publicaties & Links
Samen leraren opleiden: Parels uit de praktijk

In de reeks ‘Samen leraren opleiden: Parels uit de praktijk’vindt u goede praktijkvoorbeelden van samen opleiden. Opleidingsscholen kunnen deze good practices gebruiken als inspiratiebron, als spiegel en als aanjager voor de dialoog over het samen opleiden. De beschreven activiteiten zijn zeer divers, maar beogen allemaal hetzelfde: een bijdrage leveren aan de opleidingspraktijk, zodat opleidingsscholen nóg betere leraren afleveren.

po vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Leren in peergroups bij Opleidingsschool MBO Arnhem & Achterhoek

Opleidingsschool MBO Arnhem & Achterhoek zorgt dat studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen in en van de onderwijspraktijk kunnen leren als onderdeel van hun studie. Hierin leren ze niet alleen van ervaren docenten, maar ook van elkaar. Onderdeel van het opleidingsprogramma is dat studenten in peergroepen samenwerken en samen leren ten behoeve van hun individuele ontwikkeling.

po vo
Praktijkvoorbeelden
Interview | Annelies Claassen, projectleider Opleidingsschool Zutphen

Opleidingsschool Zutphen gaat het nieuwe schooljaar in als een erkende opleidingsschool. De NVAO (Nederlandse Vlaamse Accreditatie Organisatie) heeft positief geoordeeld over de kwaliteit van dit partnerschap. Waar leidt die erkenning toe en welke weg is daaraan vooraf gegaan? Annelies Claassen deelt haar ervaringen als projectleider Opleidingsschool Zutphen.

vo
Publicaties & Links
Kwaliteitskaart startende leerkrachten

De Kwaliteitskaart startende leerkrachten is ontwikkeld door de projectgroep Startende Leraren van het Marnix Partnerschap. Deze kwaliteitskaart geeft startende leerkrachten praktische tips voor een goed begin van een carrière in het basisonderwijs. De kaart geeft zicht op wat een starter zelf kan doen om de start in het onderwijs soepel te laten verlopen. De Kwaliteitskaart bevat tevens aandachtspunten voor (basis)scholen en partnerschappen voor de begeleiding van startende leraren.