vo
Publicaties & Links

Frisse start; opbrengsten van 5 jaar samenwerken

Frisse Start, het project Begeleiding Startende Leraren (BSL) in de regio Noord-Holland en Zuidelijk Flevoland presenteerde op 27 juni 2019 haar eindpublicatie. In de publicatie vindt u de opbrengsten van vijf jaar Frisse Start: een samenwerking met ruim honderd scholen en van de meer dan honderd trainingen voor ruim 1400 leraren en leidinggevenden. U leest over de gekozen aanpak, de ontwikkelde producten en de verworven inzichten. Scholen die starten met het ontwikkelen van inductie-arrangementen worden concrete handreikingen geboden. Scholen die na de eerste ervaringen met BSL verbeterplannen willen uitwerken, hopen ze met nieuwe inzichten en instrumenten te inspireren.

Gerelateerde items

vo
Kwaliteitsreeks
Wie is eigenaar van het inductiebeleid?

Hoe zorgen we ervoor dat de begeleiding van startende leraren binnen onze scholen als een brede, gedeelde verantwoordelijkheid wordt ervaren? Met die vraag ging de LMC-VO scholengroep uit Rotterdam aan de slag. Op het Montfort College, een van de LMC-scholen, is het eigenaarschap van het inductiebeleid inmiddels sterk toegenomen.

vo
Kwaliteitsreeks
De begeleiding van startende leraren begint met een warm welkom

Rector Jan-Maarten de Wit van Lyceum Elst maakt zich sterk voor goede begeleiding van startende leraren. Dat doet hij niet alleen binnen zijn school, maar ook op partnerschapsniveau als voorzitter van de stuurgroep van Opleidingsschool Qoers. De begrippen ‘cultuur’ en ‘verbinding’ spelen een belangrijke rol in zijn visie op de begeleiding van beginnende docenten.

vo
Praktijkvoorbeelden
Artikel | Een frisse start

Artikel uit het VO-magazine over starten op school. Een docent, een teamleider, een schoolleider en een rectorbestuurder die dit schooljaar zijn begonnen in een nieuwe functie vertellen: Wat valt mee? Wat valt op? En wie of wat heeft hen geholpen bij het maken van een goede start? 2020

po vo mbo
Publicaties & Links
Video | Effectiviteit coaching startende leraren

In deze video toont Wim van der Grift aan welke effecten zichtbaar zijn bij het coachen van startende leraren die […]