Factsheet Kwaliteitszorg
Kwaliteit en kwaliteitszorg zijn een belangrijk onderdeel en tegelijkertijd een uitdaging voor de (academische) opleidingsscholen. Doel van deze factsheet is een overzicht te geven van wat we uit theorie en praktijk weten over kwaliteit en kwaliteitszorg en dit in samenhang te presenteren. Van: Miranda Timmermans
Gerelateerde items

Professionaliseringstool | Het Grote Verhalenboek
Met trots presenteren wij Het Grote Verhalenboek, geschreven door Miranda Timmermans (Avans Hogeschool) m.m.v. Elizabeth White (University of Hertfordshire). In dit boek vertellen lerarenopleiders persoonlijke verhalen over dilemma’s waarmee zij in de opleidingspraktijk zijn geconfronteerd. De openhartigheid van de verhalenvertellers maakt dit tot een herkenbaar en leerzaam boek, dat lerarenopleiders uitnodigt tot zelfreflectie en gesprek.
- Het Grote Verhalenboek
- 1 | Ze werkt hard, maar...
- 2 | Help, mijn cijfer is te laag!
- 3 | Geef mij een titel
- 4 | Het beoordelingsgesprek een andere wending geven
- 5 | Een passende leerwerkplek?
- 6 | Botsende verwachtingen
- 7 | (On)voldoende leermogelijkheden
- 8 | Schatgraven: kwaliteiten van de leerwerkplek
- 9 | Leren buiten de gebaande paden
- 10 | Instagram
- 11 | Geef mij een titel
- 12 | Een waar moreel dilemma
- 13 | Schrijf je eigen verhaal!
- 14 | Dat nooit meer!
- 15 | Practice as you preach!
- 16 | Kiezen voor het experiment
- 17 | De alwetende instituutsopleider?
- Spel Schatgraven
Rapport | Uitbreiding van samen opleiden en professionaliseren
Het ministerie van OCW en de vijf sectorraden hebben de ambitie uitgesproken dat op de langere termijn 100% van de leraren-in-opleiding profiteert van een samen-opleiden traject. Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren vroeg het Kohnstamm Instituut in beeld te brengen wat er nodig is om, door middel van uitbreiding van samenwerking in de regio tussen scholen en lerarenopleidingen, naar deze ambitie toe te kunnen werken.
Kennismaken, -nemen en -delen | Praktijkverhalen van scholen en partnerschappen vo
Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren tekende praktijkverhalen op van scholen en partnerschappen Samen Opleiden uit het voortgezet onderwijs. De verhalen gaan over hun ervaringen met verschillende thema’s: de borging en inbedding van de begeleiding van startende leraren, het uitbreiden van samen opleiden, het versterken van de kwaliteit van samen opleiden en professionaliseren, en het organiseren en stimuleren van kennisgedreven werken door leraren.
- Leraren blijven zich ontwikkelen, ook als ze bevoegd zijn
- De rol van de onderzoekscoördinator
- De weg naar erkenning
- Het borgen van de begeleiding van startende leraren
- Opleidingsschool Passie voor Leren maakt tool voor kwaliteitsontwikkeling
- 'Samen opleiden prioriteit voor iedereen in de school'
- Meer opleidingsplaatsen mede dankzij gemeentelijke hulp
- De samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen in Nijmegen
Werken aan kwaliteitsontwikkeling: tien principes en drie instrumenten
Dit katern presenteert de opbrengen van het project Integrale Kwaliteitsontwikkeling (IKO-project), dat het Partnerschap Opleiden in de School (POS) heeft uitgevoerd. De eerste stap was inventariseren welke opvattingen over kwaliteit en kwaliteitszorg er in het partnerschap leven en welke instrumenten en aanpakken er allemaal worden. Op basis van deze informatie is vervolgens een visie op kwaliteit en een theoretisch kader geformuleerd. Het POS heeft vervolgens tien principes vastgesteld die richtinggevend zijn voor kwaliteitsontwikkeling. Daarnaast zijn er drie instrumenten ontworpen die de partners helpen om volgens deze principes te werken aan de kwaliteitsverbetering van het samen opleiden en professionaliseren.