vo
Publicaties & Links

De waarde van startende leraren voor scholen

Uitgave van de VO-raad onder redactie van Harmen Schaap waarin de auteurs uitgaan van een positief, ontwikkelingsgericht perspectief op de inductie van starters. De publicatie begint met de introductie van het waarderingsperspectief als een belangrijke aanvulling op het tekortkomingsperspectief dat domineert in het denken over de inductie van starters. In de bijdragen daarna komen achtereenvolgens het innovatief professioneel potentieel, de professionele identiteit en stuurkracht van starters aan bod, waarbij steeds wordt ingegaan op de bredere werkomgeving in scholen en op de impact van deze werkomgeving op de ontwikkeling van starters | 2020

Gerelateerde items

vo
Kwaliteitsreeks
Wie is eigenaar van het inductiebeleid?

Hoe zorgen we ervoor dat de begeleiding van startende leraren binnen onze scholen als een brede, gedeelde verantwoordelijkheid wordt ervaren? Met die vraag ging de LMC-VO scholengroep uit Rotterdam aan de slag. Op het Montfort College, een van de LMC-scholen, is het eigenaarschap van het inductiebeleid inmiddels sterk toegenomen.

vo
Kwaliteitsreeks
De begeleiding van startende leraren begint met een warm welkom

Rector Jan-Maarten de Wit van Lyceum Elst maakt zich sterk voor goede begeleiding van startende leraren. Dat doet hij niet alleen binnen zijn school, maar ook op partnerschapsniveau als voorzitter van de stuurgroep van Opleidingsschool Qoers. De begrippen ‘cultuur’ en ‘verbinding’ spelen een belangrijke rol in zijn visie op de begeleiding van beginnende docenten.

vo
Praktijkvoorbeelden
Artikel | Een frisse start

Artikel uit het VO-magazine over starten op school. Een docent, een teamleider, een schoolleider en een rectorbestuurder die dit schooljaar zijn begonnen in een nieuwe functie vertellen: Wat valt mee? Wat valt op? En wie of wat heeft hen geholpen bij het maken van een goede start? 2020

po vo mbo
Publicaties & Links
De week van Samen Opleiden | #5 In gesprek met Frank van Hout, MBO-raad

In  De week van Samen Opleidenspreekt gastvrouw Marceline Schopman, kort maar krachtig, met vertegenwoordigers uit de onderwijskoepels over kansen, uitdagingen en beoogde successen van Samen Opleiden. Het centrale thema: de lerende leraar in de schijnwerpers. Frank van Hout is bestuurder bij de MBO Raad. Hij spreekt over creativiteit, coöperatief en crisis: drie woorden die de afgelopen periode duiden. De coronacrisis bracht werkelijk samen leren, door studenten en docenten. De regionale samenwerking tussen scholen en opleidingen maar ook tussen sectoren groeit, en Frank ziet die graag nog verder groeien.