po vo mbo
Kwaliteitsreeks

De connective teacher

Leren in netwerken voor een toekomstbestendig beroep. De connective teacher is een professional die oordeelt en handelt op basis van gefundeerde kennis. In dit katern beschrijven we het leraarschap als een professioneel beroep en gaan we in op het professionele kapitaal dat hieraan ten grondslag ligt. Het gaat daarbij om de individuele competenties van leraren, maar ook om het ‘sociale kapitaal’ dat leraren opbouwen in professionele netwerken. In deze professionele netwerken is het levenslang leren van leraren verankerd | 2020

Gerelateerde items

po vo mbo
Publicaties & Links
Kennisvlog #1 | Ontwikkelingsgericht werken: Naar een theoriegestuurde onderwijspraktijk

In deze eerste kennisvlog van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren trapt lerarenopleider en onderwijsonderzoeker Martijn van Schaik af door in gesprek met docent Marius Splinter te gaan over ontwikkelingsgericht werken: naar een theoriegestuurde onderwijspraktijk.

po vo mbo
Kwaliteitsreeks
Professionele groei van lerarenopleiders

Om zicht te krijgen op de eigen leerbehoeften en leeropbrengsten en de daarvoor te ondernemen leeractiviteiten kan de lerarenopleider gebruik maken van het model van professionele groei (Clarke & Hollingsworth, 2002)1. Dit model is veelvuldig gebruikt in het onderzoek naar het leren van leraren. Het leren van de lerarenopleider kan er ook mee in kaart worden gebracht. In dit katern is het model bewerkt tot een reflectie-instrument.

vo
Instrumenten
Loopbaancompetentietool | Invloed op je eigen loopbaan

De Loopbaancompetentietool, ontwikkeld door Marinka Kuijpers, helpt leraren om hun loopbaan te beïnvloeden. Leidinggevenden en HR-managers kunnen het gebruiken bij de begeleiding van medewerkers en in ontwikkelgesprekken. Ook kunnen ze de tool inzetten om een ontwikkelcultuur in de organisatie te bevorderen.

po vo
Kwaliteitsreeks
Kennisnetwerk Lerende Leraren Samen professionaliseren in netwerken: de Twentse wijze

Met het Kennisnetwerk Lerende Leraren is in Twente een infrastructuur voor duurzame professionalisering gerealiseerd waarin alle onderwijssectoren en andere betrokken organisaties in de regio samenwerken. Dit katern schetst de achtergronden van het Kennisnetwerk en sluit af met de vraagstukken die zich voordoen bij de transitie van Samen Opleiden naar Samen Opleiden en Professionaliseren | 2021