vo
Publicaties & Links

BSL Wat gebeurt er in de regio? Utrecht

In BSL-regio Utrecht gebeurt veel moois rond de inbedding van inductietrajecten in de scholen. Op 13 juni vond voor de derde keer een audit plaats met scholen die hebben deelgenomen aan het BSL-project, dit keer UniC, Revius Wijk bij Duurstede, Scala College en Vathorst College. Het gaat om scholen met meerjarige inductietrajecten die door middel van de audit een certificaat behalen waarmee zij aantonen een begeleidingsprogramma van voldoende niveau te hebben. Dit certificaat geldt als addendum bij het Keurmerk Opleidingsschool.

Gerelateerde items

vo
Publicaties & Links
De waarde van startende leraren voor scholen

Uitgave van de VO-raad onder redactie van Harmen Schaap waarin de auteurs uitgaan van een positief, ontwikkelingsgericht perspectief op de inductie van starters. De publicatie begint met de introductie van het waarderingsperspectief als een belangrijke aanvulling op het tekortkomingsperspectief dat domineert in het denken over de inductie van starters. In de bijdragen daarna komen achtereenvolgens het innovatief professioneel potentieel, de professionele identiteit en stuurkracht van starters aan bod, waarbij steeds wordt ingegaan op de bredere werkomgeving in scholen en op de impact van deze werkomgeving op de ontwikkeling van starters | 2020

vo
Praktijkvoorbeelden
Het borgen van de begeleiding van startende leraren | CSG het Noordik te Almelo

Begeleiding van startende leraren moet een plek hebben binnen de kwaliteitscyclus van een schoolorganisatie. De begeleiding van startende leraren wordt een vanzelfsprekend onderdeel van de schoolorganisatie en van het personeelsbeleid. Op Het Noordik in Almelo is de afdeling HRM vanaf het begin betrokken bij het landelijke project Begeleiding Startende Leraren.

po vo
Praktijkvoorbeelden
Leraren blijven zich ontwikkelen, ook als ze bevoegd zijn | AOS-ON

Toekomstige leraren krijgen bij de Academische Opleidingsschool Oost-Nederland (AOS-ON) hun opleiding voor veertig procent op de school. Ook in de eerste fase van hun leraarschap worden zij ondersteund vanuit de AOS-ON. “Er is een doorlopende leerlijn van student naar startende leraar naar ervaren personeel.”

vo
Publicaties & Links
Verkenning BSL | Begeleiding startende leraren in het voortgezet onderwijs

Scholen hebben behoefte aan een breed gedragen visie op de begeleiding van startende leraren. Starters zelf ervaren weinig ruimte voor eigen leervragen en hebben behoefte aan meer maatwerk. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek ‘Verkenning BSL – Begeleiding Startende Leraren in het voortgezet onderwijs’ van de VO-raad onder vijftien scholen. In het onderzoeksrapport wordt een aantal aanbevelingen gedaan voor het versterken van de kwaliteit van de begeleidingsarrangementen en het beter borgen van de begeleiding in de schoolorganisatie.