vo mbo
Praktijkvoorbeelden

Beroepsregistratie van lerarenopleiders: een praktijkvoorbeeld van gezamenlijk professionaliseren

De deskundigheid van de opleiders binnen (aspirant-)opleidingsscholen bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van het opleiden. Professionaliseringtrajecten zorgen er voor dat de deskundigheid op peil blijft en verder wordt vergroot. In dit artikel nemen we de visie en de praktijk van professionalisering van het Groen Consortium onder de loep.

Gerelateerde items

vo mbo
Publicaties & Links
Opleiden voor vakkundig beroepsonderwijs: nieuwe ontwikkelingsroutes voor docenten

Een terugkerend onderwerp binnen het beroepsonderwijs is het vraagstuk van de personeelsvoorziening van de school zelf, vooral door de sterke vergrijzing van het personeelsbestand. In dit artikel beschrijven we enkele kiemen van vernieuwing bij de lerarenopleiding, de zij-instroom en de doorontwikkeling op het werk in het licht van de veranderende rolopvatting van docenten in het beroepsonderwijs. Tot slot bieden we verschillende overwegingen voor de herijking van de opleiding en professionalisering van docenten.

po vo
Publicaties & Links
Rapportage onderzoek ‘Huisacademies in kaart'

Op welke manier organiseren schoolbesturen professionalisering van leraren? En welke ambities hebben schoolbesturen met hun – veelal nog intern gerichte – huisacademie? Antwoorden op deze vragen en meer leest u in dit verkennende onderzoek waar 75 huisacademies aan hebben meegewerkt.

po vo
Publicaties & Links
Onderzoeksrapport ‘Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs’

Voion heeft onderzoek laten doen naar de verschillende rollen die leraren in het vo kunnen vervullen naast hun primaire taak van het lesgeven, en de verticale en horizontale groeimogelijkheden die dit hen biedt. Het rapport biedt suggesties hoe lerarenopleidingen en inductieprogramma’s hun studenten en werknemers vanaf de start beter inzicht kunnen bieden in de wijze waarop ze zelf hun beroep interessant(er) kunnen maken. Door: Kohnstamm Instituut en de Hogeschool Amsterdam

po vo
Publicaties & Links
Lerarenopleiders aan het woord over beroepsregistratie

VELON, de beroepsvereniging van lerarenopleiders, nodigt alle lerarenopleiders – zowel op de school als op de lerarenopleiding – van harte uit om door registratie te laten zien dat ze zich verbonden voelen met andere beroepsgenoten. Beroepsregistratie geeft meer zicht op het eigen functioneren en ontwikkeling én laat zien dat we met elkaar een professionele, ontwikkelingsgerichte, betrokken beroepsgroep vormen. In een aantal filmpjes leggen verschillende geregistreerde lerarenopleiders uit wat beroepsregistratie voor hun betekent.