Organisatie & financiën

In opleidingsscholen werken scholen, besturen en lerarenopleidingen samen bij het opleiden van nieuwe leraren. Het is hierbij van belang om de organisatie en de begeleidings- en beoordelingsstructuur goed in te richten. Hierover kunnen afspraken worden gemaakt in een samenwerkingsovereenkomst. Daarnaast kan een en ander worden vastgelegd in bijvoorbeeld opleidingsplannen, begeleidingsmodellen, profielbeschrijvingen et cetera. Verder is een duidelijke financiële kaderstelling van belang voor een goede inzet, verantwoording en financiële transparantie tussen de partners.

 

Filter op onderwerp
vo
Praktijkvoorbeelden
Meer opleidingsplaatsen mede dankzij gemeentelijke hulp

De landelijke overheid geeft een tegemoetkoming in de kosten van de inrichting van opleidingsplaatsen middels een staffelsysteem. Het systeem heeft als effect dat hoe meer studenten je als school binnen een staffel hebt, hoe minder financiering je per plaats krijgt. De hoogste staffel is 380 of meer, zonder bovengrens. De Opleidingsschool Rotterdam (OSR) liep een aantal jaar geleden tegen die grens aan, omdat de ambitie veel hoger lag. De gemeente Rotterdam stak de helpende hand toe.

vo
Praktijkvoorbeelden
De weg naar erkenning | Opleidingsschool RPO Rijnmond

Ook al werkte opleidingsschool RPO Rijnmond al jaren hard aan de eigen kwaliteit, de aspirant-fase was pittig. ‘De accreditatie was een mooi markeringspunt. Het is goed om de buitenwereld eens stevig naar je te laten kijken.’

vo
Praktijkvoorbeelden
De rol van de onderzoekscoördinator | Drie portretten

Om een professionele leercultuur te stimuleren hebben verschillende scholen onderzoekscoördinatoren aangesteld. Aan het woord is Anje Ros, lector Goed leraarschap, Goed leiderschap van Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Drie onderzoekscoördinatoren uit het voortgezet onderwijs vertellen over de praktijk: wat houdt hun functie in? En welke uitdagingen zien zij voor de toekomst?

vo
Publicaties & Links
Werk maken van Strategisch HRM

“Ondersteun de professionele ontwikkeling van medewerkers en geef teams professionele
ruimte.” Dit is een van de tien opdrachten aan bestuurders en schoolleiders die zijn opgenomen in het geheel herziene katern over strategisch personeelsbeleid in het vo. Het katern biedt besturen en scholen geen blauwdruk voor strategisch personeelsbeleid, maar een compact overzicht van onderliggende uitgangspunten, werkende principes en concrete handvatten. [september 2019]

po vo mbo
Publicaties & Links
Handreiking opstellen ontwikkelplan en beleidsdocument aspirant opleidingsscholen

Nieuwe en niet door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bekostigde opleidingsscholen voor po, vo en mbo, kunnen subsidie aanvragen bij OCW voor bekostiging als aspirant-opleidingsschool. De ‘handreiking ontwikkelplan’ bevat informatie over het schrijven en indienen van de subsidieaanvraag, het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst en het schrijven van een ontwikkelplan. En in de ‘handreiking beleidsplan’ worden suggesties, tips en adviezen aangereikt voor het schrijven van een overkoepelend beleidsdocument waarmee u inzicht geeft in de wijze waarop de opleidingsschool haar visie in de praktijk vorm en inhoud geeft.

po vo
Publicaties & Links
Wijziging Regeling tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

De ‘Regeling tegemoetkoming kosten opleidingsscholen 2017’ is gewijzigd. Het minimumaantal studenten, dat een opleidingsschool dient te hebben om voor subsidie in aanmerking te komen, is verlaagd van 80 naar 60. Verder is een aantal subsidieplafonds voor subsidie aan opleidingsscholen en aspirant-opleidingsscholen voor het kalenderjaar 2018 aangepast.

po vo
Publicaties & Links
Beoordelingskader aspirant-opleidingsscholen

Het nieuwe kader en protocol van de NVAO op basis waarvan de eerste lichting aspirant-opleidingsscholen PO, VO en MBO beoordeeld gaan worden. De beoordelingsprocedure is herzien o.a. op basis van de evaluatie van de werkwijze in de periode 2009-2016.

po
Publicaties & Links
Nieuwe aspiranten: Opleidingsschool Openbaar Primair Onderwijs Fryslân in beeld

Interview met Jantine Kuijpers, directeur van de Academie Primair Onderwijs NHL Stenden Hogeschool over de erkenning van opleidingsschool Openbaar Primair Onderwijs Fryslân als aspirant opleidingsschool. Hiermee kan het Friese samenwerkingsverband ‘De kooperaasje’ – vrij vertaald als ‘coöperatie’ – de samenwerking de komende jaren fors intensiveren en professionaliseren. Of, zoals Jantine Kuijpers het zegt: “In plaats van ‘samen begeleiden’ gaan we ‘samen opleiden’.”

po vo
Publicaties & Links
Subsidie Opleidingsschool in jaarverslaggeving onderwijs

Aspirant-opleidingsscholen en erkende opleidingsscholen leggen jaarlijks verantwoording af over de subsidie die zij van OCW ontvangen. De penvoerder van het partnerschap neemt het ontvangen subsidiebedrag op in Model G1 van de jaarverslaggeving. Daarin wordt ook aangegeven of de activiteiten waarvoor de subsidie is bedoeld zijn uitgevoerd. Het gaat om hetzelfde jaarverslag waarin alle inkomsten en uitgaven van de school of instelling staan. Er hoeft dus geen apart (inhoudelijk) jaarverslag voor de opleidingsschool te worden opgesteld.

po vo
Publicaties & Links
Verslag van bevindingen van de beoordelingscommissie aspirant-opleidingsscholen

De afgelopen drie jaar is het aantal opleidingsscholen in Nederland uitgebreid met 37 nieuwe partnerschappen, zogenaamde aspirant-opleidingsscholen. In het verslag van bevindingen van de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen wordt eerst ingegaan op de laatste aanvraagronde voor aspirant-opleidingsscholen in 2017. Daarna komen de belangrijkste bevindingen van alle drie aanvraagrondes aan bod.