Organisatie & financiën

In opleidingsscholen werken scholen, besturen en lerarenopleidingen samen bij het opleiden van nieuwe leraren. Het is hierbij van belang om de organisatie en de begeleidings- en beoordelingsstructuur goed in te richten. Hierover kunnen afspraken worden gemaakt in een samenwerkingsovereenkomst. Daarnaast kan een en ander worden vastgelegd in bijvoorbeeld opleidingsplannen, begeleidingsmodellen, profielbeschrijvingen et cetera. Verder is een duidelijke financiële kaderstelling van belang voor een goede inzet, verantwoording en financiële transparantie tussen de partners.

 

Filter op onderwerp
po vo
Publicaties & Links
Wijziging Regeling tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

De ‘Regeling tegemoetkoming kosten opleidingsscholen 2017’ is gewijzigd. Het minimumaantal studenten, dat een opleidingsschool dient te hebben om voor subsidie in aanmerking te komen, is verlaagd van 80 naar 60. Verder is een aantal subsidieplafonds voor subsidie aan opleidingsscholen en aspirant-opleidingsscholen voor het kalenderjaar 2018 aangepast.

po vo
Publicaties & Links
Beoordelingskader aspirant-opleidingsscholen

Het nieuwe kader en protocol van de NVAO op basis waarvan de eerste lichting aspirant-opleidingsscholen PO, VO en MBO beoordeeld gaan worden. De beoordelingsprocedure is herzien o.a. op basis van de evaluatie van de werkwijze in de periode 2009-2016.

po
Publicaties & Links
Nieuwe aspiranten: Opleidingsschool Openbaar Primair Onderwijs Fryslân in beeld

Interview met Jantine Kuijpers, directeur van de Academie Primair Onderwijs NHL Stenden Hogeschool over de erkenning van opleidingsschool Openbaar Primair Onderwijs Fryslân als aspirant opleidingsschool. Hiermee kan het Friese samenwerkingsverband ‘De kooperaasje’ – vrij vertaald als ‘coöperatie’ – de samenwerking de komende jaren fors intensiveren en professionaliseren. Of, zoals Jantine Kuijpers het zegt: “In plaats van ‘samen begeleiden’ gaan we ‘samen opleiden’.”

po vo
Publicaties & Links
Subsidie Opleidingsschool in jaarverslaggeving onderwijs

Aspirant-opleidingsscholen en erkende opleidingsscholen leggen jaarlijks verantwoording af over de subsidie die zij van OCW ontvangen. De penvoerder van het partnerschap neemt het ontvangen subsidiebedrag op in Model G1 van de jaarverslaggeving. Daarin wordt ook aangegeven of de activiteiten waarvoor de subsidie is bedoeld zijn uitgevoerd. Het gaat om hetzelfde jaarverslag waarin alle inkomsten en uitgaven van de school of instelling staan. Er hoeft dus geen apart (inhoudelijk) jaarverslag voor de opleidingsschool te worden opgesteld.

po vo
Publicaties & Links
Verslag van bevindingen van de beoordelingscommissie aspirant-opleidingsscholen

De afgelopen drie jaar is het aantal opleidingsscholen in Nederland uitgebreid met 37 nieuwe partnerschappen, zogenaamde aspirant-opleidingsscholen. In het verslag van bevindingen van de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen wordt eerst ingegaan op de laatste aanvraagronde voor aspirant-opleidingsscholen in 2017. Daarna komen de belangrijkste bevindingen van alle drie aanvraagrondes aan bod.

po vo
Publicaties & Links
Feedback DUS-I op conceptaanvraag 2017

Dient u dit jaar een aanvraag in om in aanmerking te komen voor subsidie om de status van aspirant-opleidingsschool te krijgen? Maak dan gebruik van de mogelijkheid om uw conceptaanvraag voor te leggen aan DUS-I. Doel van deze ‘voorschouw’ is het kansrijker maken van de definitieve aanvraag. Uw conceptaanvraag moet dan uiterlijk 1 augustus 2017 binnen zijn bij DUS-I. Feedback ontvangt u uiterlijk 15 augustus 2017, zodat u voor 1 september de uiteindelijke aanvraag kunt indienen. Wilt u gebruik maken van deze mogelijkheid? Stuur dan een mail met conceptaanvraag naar ocwsubsidies@minvws.nl.

po vo
Publicaties & Links
Toetredingsregeling nieuwe en niet-bekostigde opleidingsscholen 2017

Samenwerkingsverbanden van 1 of meer scholen in het po, vo en mbo en 1 of meer lerarenopleidingen kunnen van 1 mei tot 1 september 2017 een aanvraag indienen. Scholen in het vo en mbo kunnen samen met lerarenopleidingen subsidie voor een aspirant-opleidingsschool aanvragen.

po
Publicaties & Links
Functiebeschrijving Coördinator Werkplekleren

Beschrijving taakinhoud Coördinator Werkplekleren. Van: MijnPlein

po
Publicaties & Links
Communicatiekaarten

Van alle actoren die betrokken zijn bij het OidS zijn de taken en verantwoordelijkheden, alsook de communicatie en professionalisering beschreven. Van: Partnerschap OIDS

vo
Kwaliteitsreeks
Professionele ontwikkeling van leraren in de context van de opleidingsschool

Dit katern legt de verbinding tussen inzichten vanuit het HRM-beleid en de professionele ontwikkeling van leraren gedurende de loopbaan. Het reikt bouwstenen aan waarmee opleidingsscholen een gemeenschappelijke basis kunnen creëren voor ‘een cultuur van leren’. Van: Ton Roelofs.