Organisatie & financiën

In opleidingsscholen werken scholen, besturen en lerarenopleidingen samen bij het opleiden van nieuwe leraren. Het is hierbij van belang om de organisatie en de begeleidings- en beoordelingsstructuur goed in te richten. Hierover kunnen afspraken worden gemaakt in een samenwerkingsovereenkomst. Daarnaast kan een en ander worden vastgelegd in bijvoorbeeld opleidingsplannen, begeleidingsmodellen, profielbeschrijvingen et cetera. Verder is een duidelijke financiële kaderstelling van belang voor een goede inzet, verantwoording en financiële transparantie tussen de partners.

 

Filter op onderwerp
vo
Praktijkvoorbeelden
Opleidingsplan RAOS

Dit opleidingsplan is een (visie)document van de Reformatorische Academische Opleidingsschool (RAOS), een samenwerkingsverband tussen de tweedegraads lerarenopleidingen van Driestar hogeschool (lvo) en acht scholen voor voortgezet onderwijs1. Dit plan bevat de actuele stand van zaken met betrekking tot visie, structuur, opleiding, onderzoek, kwaliteitszorg, en wordt daarom jaarlijks geactualiseerd | 2019

vo
Publicaties & Links
ADEF Rollenportfolio Samen Opleiden

Binnen de opleidingsscholen zijn verschillende rollen te onderscheiden in de begeleiding van de studenten. In 2016 is het ADEF Rollenportfolio landelijk afgestemd, verschillende rollen zijn inmiddels landelijk geüniformeerd. In opleidingsscholen kan een betrokkenheid van medewerkers op verschillende niveaus onderscheiden worden. In het ADEF Rollenportfolio 2016 was sprake van vier schillen. Het voorstel van de ADEF Adviescommissie ‘Samen opleiden en professionaliseren’ in 2019 is de rollen niet meer op deze wijze in te delen, er wordt op dit moment steeds meer samengewerkt tussen de partners. In voorliggend rollenportfolio is onderscheid gemaakt in elf rollen opgenomen in een nieuw model.

po vo mbo
Publicaties & Links
Rapport | Uitbreiding van samen opleiden en professionaliseren

Het ministerie van OCW en de vijf sectorraden hebben de ambitie uitgesproken dat op de langere termijn 100% van de leraren-in-opleiding profiteert van een samen-opleiden traject. Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren vroeg het Kohnstamm Instituut in beeld te brengen wat er nodig is om, door middel van uitbreiding van samenwerking in de regio tussen scholen en lerarenopleidingen, naar deze ambitie toe te kunnen werken.

vo
Praktijkvoorbeelden
Opleidingsplan AOS Zuidoost-Brabant 2018

Het opleidingsplan van de Academische Opleidingsschool Zuidoost-Brabant (AOS ZOB) ligt
aan de basis van de ontwikkeling van deze AOS. AOS ZOB heeft in december 2015 de aspirant-status gekregen en hoopt binnen twee jaar volwaardig AOS te kunnen worden. Er wordt hard gewerkt om vanuit dit opleidingsplan straks aan de eisen voor deze status te kunnen voldoen.

vo
Praktijkvoorbeelden
Meer opleidingsplaatsen mede dankzij gemeentelijke hulp

De landelijke overheid geeft een tegemoetkoming in de kosten van de inrichting van opleidingsplaatsen middels een staffelsysteem. Het systeem heeft als effect dat hoe meer studenten je als school binnen een staffel hebt, hoe minder financiering je per plaats krijgt. De hoogste staffel is 380 of meer, zonder bovengrens. De Opleidingsschool Rotterdam (OSR) liep een aantal jaar geleden tegen die grens aan, omdat de ambitie veel hoger lag. De gemeente Rotterdam stak de helpende hand toe.

vo
Praktijkvoorbeelden
De weg naar erkenning | Opleidingsschool RPO Rijnmond

Ook al werkte opleidingsschool RPO Rijnmond al jaren hard aan de eigen kwaliteit, de aspirant-fase was pittig. ‘De accreditatie was een mooi markeringspunt. Het is goed om de buitenwereld eens stevig naar je te laten kijken.’

vo
Praktijkvoorbeelden
De rol van de onderzoekscoördinator | Drie portretten

Om een professionele leercultuur te stimuleren hebben verschillende scholen onderzoekscoördinatoren aangesteld. Aan het woord is Anje Ros, lector Goed leraarschap, Goed leiderschap van Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Drie onderzoekscoördinatoren uit het voortgezet onderwijs vertellen over de praktijk: wat houdt hun functie in? En welke uitdagingen zien zij voor de toekomst?

vo
Publicaties & Links
Werk maken van Strategisch HRM

“Ondersteun de professionele ontwikkeling van medewerkers en geef teams professionele
ruimte.” Dit is een van de tien opdrachten aan bestuurders en schoolleiders die zijn opgenomen in het geheel herziene katern over strategisch personeelsbeleid in het vo. Het katern biedt besturen en scholen geen blauwdruk voor strategisch personeelsbeleid, maar een compact overzicht van onderliggende uitgangspunten, werkende principes en concrete handvatten. [september 2019]

po vo mbo
Publicaties & Links
Handreiking opstellen ontwikkelplan en beleidsdocument aspirant opleidingsscholen

Nieuwe en niet door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bekostigde opleidingsscholen voor po, vo en mbo, kunnen subsidie aanvragen bij OCW voor bekostiging als aspirant-opleidingsschool. De ‘handreiking ontwikkelplan’ bevat informatie over het schrijven en indienen van de subsidieaanvraag, het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst en het schrijven van een ontwikkelplan. En in de ‘handreiking beleidsplan’ worden suggesties, tips en adviezen aangereikt voor het schrijven van een overkoepelend beleidsdocument waarmee u inzicht geeft in de wijze waarop de opleidingsschool haar visie in de praktijk vorm en inhoud geeft.

po vo
Publicaties & Links
Wijziging Regeling tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

De ‘Regeling tegemoetkoming kosten opleidingsscholen 2017’ is gewijzigd. Het minimumaantal studenten, dat een opleidingsschool dient te hebben om voor subsidie in aanmerking te komen, is verlaagd van 80 naar 60. Verder is een aantal subsidieplafonds voor subsidie aan opleidingsscholen en aspirant-opleidingsscholen voor het kalenderjaar 2018 aangepast.