Opleiden & professionaliseren

Binnen opleidingsscholen kiezen scholen, schoolbesturen en lerarenopleiding(en) ervoor om met elkaar samen te werken bij het opleiden van toekomstige leraren. De samenwerking richt zich op het opleiden van aankomende leraren zowel in scholen als op de opleidingen. Een deel van het leren vindt op de werkplek plaats. Naast het opleiden kan de samenwerking zich ook richten op professionalisering, schoolontwikkeling, innovatie en het realiseren van praktijkonderzoek.

 

Filter op onderwerp
po vo mbo
Instrumenten
Instrument | Startwijzer

Wilt u binnen uw (opleidings)school de begeleiding van startende leraren verbeteren, maar weet u niet waar te beginnen? Dan kan de Startwijzer u een stap verder helpen! De Startwijzer is een digitale scan die in beeld brengt hoe startende leraren ingewerkt en begeleid worden. Ook geeft de Startwijzer aan op welke onderdelen mogelijk winst te behalen valt.

po vo mbo
Publicaties & Links
Keynote | Opleiders, ken uw klant en cut the crap!

De animo voor het lerarenvak groeit. Dat is goed nieuws. Maar helaas groeit daarmee ook het risico op meer teleurgestelde en gefrustreerde leraren-in-spe. Tussen behoeften en opleidingspraktijk gaapt een groot gat. Het roer moet om. En snel, want anders wordt ‘instroom weer uitstroom’. Dat is een van de conclusies die Merel van Vroonhoven trok als onafhankelijk aanjager, aangesteld door onderwijsminister Slob.

po vo mbo
Instrumenten
Professionaliseringstool | Het Grote Verhalenboek

Met trots presenteren wij Het Grote Verhalenboek, geschreven door Miranda Timmermans (Avans Hogeschool) m.m.v. Elizabeth White (University of Hertfordshire). In dit boek vertellen lerarenopleiders persoonlijke verhalen over dilemma’s waarmee zij in de opleidingspraktijk zijn geconfronteerd. De openhartigheid van de verhalenvertellers maakt dit tot een herkenbaar en leerzaam boek, dat lerarenopleiders uitnodigt tot zelfreflectie en gesprek.

vo
Publicaties & Links
Webinar | Themabijeenkomst ‘Partners in het begeleiden van startende leraren’

Op donderdag 24 september vond de online themabijeenkomst ‘Partners in het begeleiden van startende leraren’ plaats. Het verbinden van samen opleiden en inductie is een veelgehoorde uitdaging onder partnerschappen Samen Opleiden vo. Maar hoe doe je dat en wat is het belang ervan? Kijk hieronder in drie losse video’s de bijdragen terug.

po vo mbo
Publicaties & Links
Podcast Samen Opleiden | #3 Sectoroverstijgend Samen Opleiden

Deze podcastaflevering bevat een goed gesprek over sectoroverstijgend samen opleiden. Een cross-sectoraal partnerschap leidt leraren op voor het onderwijs in meerdere sectoren. Binnen zo’n partnerschap doen de collega’s uit verschillende sectoren inspiratie en expertise op in een breed en wederzijds aanvullend spectrum. Hierover spreekt gastheer Joep Stassen met twee gasten van onderling zeer verschillende partnerschappen: Martin van der Plas, coördinator MBO bij de Zeeuwse Academische Opleidingsschool (ZAOS), en Martijn Meerhoff, projectleider van opleidingsschool Opleiden met Esprit en directeur van Cartesius 2, een school voor havo en vwo in Amsterdam.

po vo mbo
Publicaties & Links
PET Talk | Persoonlijk Assistent van de Leraar

In deze PET-Talk vertelt Maarten-Harm Verburg, PAL-coördinator Bètapartners Vrije Universiteit, over het PAL-project, waarin tweede- en derdejaars studenten uit bèta-opleidingen op de VU en UvA zich kunnen aanmelden om Persoonlijk Assistent van de Leraar te worden. In de loop van de week schotelen we u nog twee PET-Talks voor. We maken vrijdag bekend welke van deze drie talks beloond wordt met deelname aan een aflevering van onze Podcast Samen Opleiden om nog dieper op het onderwerp in te gaan.

po vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Portret | Evert Jochijms, docent bakkerijopleiding

“Hoe je je professioneel ontwikkelt, ligt in de eerste plaats aan jezelf.” Al 25 jaar is Evert Jochijms docent bakkerijopleiding bij ROC Nijmegen. Dat hij zijn werk nog altijd met veel overgave en plezier doet, is vooral te danken aan het feit dat hij veel investeert in zijn professionele ontwikkeling. Toen, nu en in de toekomst. “Ik wil bijblijven in alles wat met mijn beroep te maken heeft.”

po vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Portret | Marjon ten Klooster, derdejaars student pabo

“Ik zal mij altijd blijven ontwikkelen.” De professionele ontwikkeling van leraren begint als ze starten met de opleiding. Gaandeweg ontwikkelen studenten hun ambities en persoonlijke leerwensen. Marjon ten Klooster (20), derdejaars student op de pabo van hogeschool Viaa in Zwolle, wist al heel vroeg waar haar leerweg moet uitkomen. En dat einddoel is niet bepaald gangbaar.

po vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Portret | Louis Stassen, zij-instromer

“Ik herken veel in mijn leerlingen: we zijn allemaal lerende.” Zij-instromer Louis Stassen (29) volgt de lerarenopleiding aan de VU en geeft nu ongeveer anderhalf jaar Nederlands op het Joke Smit College, een school voor volwassenenonderwijs (vavo) in Amsterdam. “Het is essentieel dat je als startende docent voldoende tijd en gelegenheid krijgt om te leren, om je het vak eigen te maken.”

vo
Publicaties & Links
Onderzoek naar effecten begeleiding van startende docenten

De Rijksuniversiteit Groningen deed o.l.v. Michelle Helms-Lorenz onderzoek naar de effecten van begeleiding van docenten tijdens de eerste drie jaar van het lesgeven op de middelbare school – in het hele land als specifiek in het noorden van Nederland. Dit heeft geresulteerd in twee eindpublicaties. Beide rapportages geven inzicht in de stand van zaken van de begeleiding van startende leraren. Ook worden er aanbevelingen gedaan om de effecten van de begeleiding te vergroten | 2020