Opleiden & professionaliseren
Binnen opleidingsscholen kiezen scholen, schoolbesturen en lerarenopleiding(en) ervoor om met elkaar samen te werken bij het opleiden van toekomstige leraren. De samenwerking richt zich op het opleiden van aankomende leraren zowel in scholen als op de opleidingen. Een deel van het leren vindt op de werkplek plaats. Naast het opleiden kan de samenwerking zich ook richten op professionalisering, schoolontwikkeling, innovatie en het realiseren van praktijkonderzoek.
Filter op onderwerp
Artikel | Een frisse start
Artikel uit het VO-magazine over starten op school. Een docent, een teamleider, een schoolleider en een rectorbestuurder die dit schooljaar zijn begonnen in een nieuwe functie vertellen: Wat valt mee? Wat valt op? En wie of wat heeft hen geholpen bij het maken van een goede start? 2020
Artikel | Flexibilisering en specifieke afstudeerrichtingen
Hoe leeruitkomsten verandering kunnen aanjagen. Het gebruik van leeruitkomsten is inmiddels aardig ingeburgerd in onderwijsland, maar nog niet vaak komen […]
Video | Effectiviteit coaching startende leraren
In deze video toont Wim van der Grift aan welke effecten zichtbaar zijn bij het coachen van startende leraren die […]
Velon | De Staat van de Lerarenopleider
In het kader van het 45-jarig jubileum publiceert Velon De Staat van de Lerarenopleider. Een online uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020. Met De Staat van de Lerarenopleider wil Velon het beroep van lerarenopleider in de schijnwerpers zetten. De publicatie is als het ware een foto van de beroepsgroep op dit moment en toont de ontwikkelingen waar lerarenopleiders voor staan | 2020
Interview | “Beroepsbeeld helpt mij richting te geven aan loopbaanontwikkeling bij collega’s”
Marjan Terweij is directeur Verpleging en Verzorging van het Koning Willem I College in Den Bosch. Toen de coronacrisis uitbrak moest er snel worden geschakeld. “In die periode is plots veel nieuw werk ontstaan zoals het aanpakken van de examens, de stages en het onderwijs. Dan merk je eigenlijk hoe veelzijdig dit beroep van docent is.”
Rubrics & workshops | Startende leraren op een vernieuwende school
Startende leraren die aan de slag gaan op een vernieuwende school zoals PLEION, moeten vaak erg wennen. Om ze beter voor te bereiden, maakten PLEION-scholen, lerarenopleidingen, Platform Samen Opleiden en Schoolinfo samen rubrics en workshops. “Niet alleen voor PLEION-scholen, maar voor elke vernieuwende stageschool zijn de rubrics en workshops relevant. Want het dwingt leraren om goed na te denken over waarom ze iets doen in hun les.”
- Rubric: de leraar in de rol van pedagoog
- Rubric: de leraar in de rol van visionair
- Rubric: de leraar in de rol van didactisch coach
- Rubric: de leraar in de rol van ontwerper
- Rubric: de leraar in de rol van teamspeler
- Workshop vaardigheden: Visiedocument
- Workshop vaardigheden: Team Teaching
- Workshop vaardigheden: Pedagoog
- Workshop vaardigheden: Ontwerpen
- Workshop vaardigheden: Leerklimaat, Motivatie, Executieve Functies
- Workshop vaardigheden: Didactisch Coachen
- Meer informatie
Instrument | Startwijzer
Wilt u binnen uw (opleidings)school de begeleiding van startende leraren verbeteren, maar weet u niet waar te beginnen? Dan kan de Startwijzer u een stap verder helpen! De Startwijzer is een digitale scan die in beeld brengt hoe startende leraren ingewerkt en begeleid worden. Ook geeft de Startwijzer aan op welke onderdelen mogelijk winst te behalen valt.
Keynote | Opleiders, ken uw klant en cut the crap!

Professionaliseringstool | Het Grote Verhalenboek
Met trots presenteren wij Het Grote Verhalenboek, geschreven door Miranda Timmermans (Avans Hogeschool) m.m.v. Elizabeth White (University of Hertfordshire). In dit boek vertellen lerarenopleiders persoonlijke verhalen over dilemma’s waarmee zij in de opleidingspraktijk zijn geconfronteerd. De openhartigheid van de verhalenvertellers maakt dit tot een herkenbaar en leerzaam boek, dat lerarenopleiders uitnodigt tot zelfreflectie en gesprek.
- Het Grote Verhalenboek
- 1 | Ze werkt hard, maar...
- 2 | Help, mijn cijfer is te laag!
- 3 | Geef mij een titel
- 4 | Het beoordelingsgesprek een andere wending geven
- 5 | Een passende leerwerkplek?
- 6 | Botsende verwachtingen
- 7 | (On)voldoende leermogelijkheden
- 8 | Schatgraven: kwaliteiten van de leerwerkplek
- 9 | Leren buiten de gebaande paden
- 10 | Instagram
- 11 | Geef mij een titel
- 12 | Een waar moreel dilemma
- 13 | Schrijf je eigen verhaal!
- 14 | Dat nooit meer!
- 15 | Practice as you preach!
- 16 | Kiezen voor het experiment
- 17 | De alwetende instituutsopleider?
- Spel Schatgraven
Webinar | Themabijeenkomst ‘Partners in het begeleiden van startende leraren’
Op donderdag 24 september vond de online themabijeenkomst ‘Partners in het begeleiden van startende leraren’ plaats. Het verbinden van samen opleiden en inductie is een veelgehoorde uitdaging onder partnerschappen Samen Opleiden vo. Maar hoe doe je dat en wat is het belang ervan? Kijk hieronder in drie losse video’s de bijdragen terug van Michelle Helms-Lorenz (universitair hoofddocent van de lerarenopleiding aan de Rijksuniversiteit Groningen), Frank Crooijmans (regievoerder Samen Opleiden bij Quadraam) en Femke Gerritsen (programmaleider Samen Opleiden bij AOS-ON).