Opleiden & professionaliseren

Binnen opleidingsscholen kiezen scholen, schoolbesturen en lerarenopleiding(en) ervoor om met elkaar samen te werken bij het opleiden van toekomstige leraren. De samenwerking richt zich op het opleiden van aankomende leraren zowel in scholen als op de opleidingen. Een deel van het leren vindt op de werkplek plaats. Naast het opleiden kan de samenwerking zich ook richten op professionalisering, schoolontwikkeling, innovatie en het realiseren van praktijkonderzoek.

 

Filter op onderwerp
vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Lesgeven in het mbo: “Het staat niet in een boekje”

Het aantal studenten van een lerarenopleiding dat bij Mondriaan stage loopt, neemt toe. In het kader van “Samen opleiden van nieuwe docenten” werken de lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam (HR) en Mondriaan samen in (aspirant-) Opleidingsschool Mondriaan. De ambitie voor dit gezamenlijke traject is dat er 80 studenten per schooljaar worden opgeleid. De hogeschool vindt het belangrijk dat hun studenten niet alleen opgeleid worden voor het voortgezet onderwijs, maar ook vanaf het eerste jaar zicht hebben op werken in het mbo.

vo
Publicaties & Links
Het transformatorhuisje

Hoe kan het complexe proces van het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek zichtbaar worden gemaakt? En hoe kun je als opleider verdieping aanbrengen in het leren van studenten? Aan de hand van inzichten en methodieken in het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek ontrafelen Bob Koster en Judith Stappers de complexiteit van het werkplekleren. De lezer wordt uitgedaagd het leren van aanstaande leraren te verdiepen aan de hand van de metafoor van het ‘Transformatorhuisje’, waarin hoogspanning wordt omgezet in laagspanning.

po vo
Instrumenten
Schoolfie

De Schoolfie is een zelfevaluatie-instrument. Met de Schoolfie kun je o.a. meten in hoeverre er een onderzoekende houding in de school is, in hoeverre er een gedeelde visie is op kwaliteit en of docenten samen werken aan schoolontwikkeling.

mbo
Publicaties & Links
Verdieping in intervisie

Richard Voss schrijft in deze publicatie dat in het onderwijs de grote resultaat- en doelgerichtheid in denken en handelen heeft geleid tot een volledige focus op controle en beheersing en dat daardoor vrije professionele ontwikkeling, de kwaliteit van intervisie en de verdieping die het zou kunnen opleveren gesmoord worden. Dit boek is daar een reactie op. Voss beschrijft vele modellen, theorieën en quotes, doet verwijzingen naar kunst en filosofie en levert daarmee veel materiaal om tot verdieping te komen.

mbo
Publicaties & Links
Navigeren in een dynamisch en veelzijdig beroep

Nadenken over loopbaanontwikkeling in het beroep van docent krijgt een duw in de rug. De Beroepsvereniging voor opleiders in het mbo (BVMBO) en de MBO Raad hebben het initiatief genomen om een beroepsbeeld voor de mbo-docent te ontwikkelen. Dit beroepsbeeld biedt handvatten voor het ontwikkelen van loopbaanbeleid. Download hieronder het volledige artikel [2019]

po vo
Publicaties & Links
Een samenhangend curriculum ontwerpen in de driehoek

Hoe kunnen partnerschappen Samen Opleiden een gezamenlijk curriculum vormgeven dat recht doet aan beide contexten én aan de leervragen van de student? In het ontwerpnetwerk ‘Een curriculum in samenhang’ zijn trio’s van studenten, schoolopleiders en instituutsopleiders uit het primair en voortgezet onderwijs op zoek gegaan naar antwoorden op deze vraag. In deze publicatie vertellen de deelnemers en de begeleiders over hun ervaringen en de uitgangspunten die het ontwerpnetwerk heeft opgeleverd. Ook wordt een handreiking gedaan om partnerschappen Samen Opleiden te stimuleren zelf aan de slag te gaan met het implementeren van de werkwijze van het ontwerpnetwerk.

vo
Publicaties & Links
Frisse start; opbrengsten van 5 jaar samenwerken

Frisse Start, het project Begeleiding Startende Leraren (BSL) in de regio Noord-Holland en Zuidelijk Flevoland presenteerde op 27 juni 2019 haar eindpublicatie. In de publicatie vindt u de opbrengsten van vijf jaar Frisse Start: een samenwerking met ruim honderd scholen en van de meer dan honderd trainingen voor ruim 1400 leraren en leidinggevenden. U leest over de gekozen aanpak, de ontwikkelde producten en de verworven inzichten. Scholen die starten met het ontwikkelen van inductie-arrangementen worden concrete handreikingen geboden. Scholen die na de eerste ervaringen met BSL verbeterplannen willen uitwerken, hopen ze met nieuwe inzichten en instrumenten te inspireren.

vo
Publicaties & Links
BSL Wat gebeurt er in de regio? Utrecht

In BSL-regio Utrecht gebeurt veel moois rond de inbedding van inductietrajecten in de scholen. Op 13 juni vond voor de derde keer een audit plaats met scholen die hebben deelgenomen aan het BSL-project, dit keer UniC, Revius Wijk bij Duurstede, Scala College en Vathorst College. Het gaat om scholen met meerjarige inductietrajecten die door middel van de audit een certificaat behalen waarmee zij aantonen een begeleidingsprogramma van voldoende niveau te hebben. Dit certificaat geldt als addendum bij het Keurmerk Opleidingsschool.

mbo
Publicaties & Links
Leren voor Duurzame Ontwikkeling Een pedagogische opdracht voor de lerarenopleidingen en opleidingsscholen

In dit hoofdstuk uit kennisbasis voor lerarenopleiders worden de uitgangspunten van het UNESCO concept Leren voor Duurzame Ontwikkeling vanuit een historisch perspectief uiteengezet om vervolgens de verbinding te leggen met (beroepsgerichte) kennisverwerving en zelfontplooiing van leraren (in opleiding) en hun leerlingen en studenten. [2018]

mbo
Publicaties & Links
Hoe voorkomen we dat instromende docenten vroegtijdig vertrekken?

Een vijfde van de instromende docenten werkt na één jaar niet meer in het mbo. Na drie jaar is dit zelfs 30% van de instromende docenten. Uit onderzoek blijkt dat het goed begeleiden van starters veel effecten kan hebben. Dit betekent dat het voor mbo-scholen noodzakelijk is om beleid rondom starters te ontwikkelen of te versterken, bijvoorbeeld door een begeleidings- of inductietraject in te richten, zoals beschreven in het artikel dat is verschenen in het vakblad Profiel [mei 2019]