Opleiden & professionaliseren

Binnen opleidingsscholen kiezen scholen, schoolbesturen en lerarenopleiding(en) ervoor om met elkaar samen te werken bij het opleiden van toekomstige leraren. De samenwerking richt zich op het opleiden van aankomende leraren zowel in scholen als op de opleidingen. Een deel van het leren vindt op de werkplek plaats. Naast het opleiden kan de samenwerking zich ook richten op professionalisering, schoolontwikkeling, innovatie en het realiseren van praktijkonderzoek.

 

Filter op onderwerp
mbo
Publicaties & Links
Navigeren in een dynamisch en veelzijdig beroep

Nadenken over loopbaanontwikkeling in het beroep van docent krijgt een duw in de rug. De Beroepsvereniging voor opleiders in het mbo (BVMBO) en de MBO Raad hebben het initiatief genomen om een beroepsbeeld voor de mbo-docent te ontwikkelen. Dit beroepsbeeld biedt handvatten voor het ontwikkelen van loopbaanbeleid. Download hieronder het volledige artikel [2019]

po vo
Publicaties & Links
Een samenhangend curriculum ontwerpen in de driehoek

Hoe kunnen partnerschappen Samen Opleiden een gezamenlijk curriculum vormgeven dat recht doet aan beide contexten én aan de leervragen van de student? In het ontwerpnetwerk ‘Een curriculum in samenhang’ zijn trio’s van studenten, schoolopleiders en instituutsopleiders uit het primair en voortgezet onderwijs op zoek gegaan naar antwoorden op deze vraag. In deze publicatie vertellen de deelnemers en de begeleiders over hun ervaringen en de uitgangspunten die het ontwerpnetwerk heeft opgeleverd. Ook wordt een handreiking gedaan om partnerschappen Samen Opleiden te stimuleren zelf aan de slag te gaan met het implementeren van de werkwijze van het ontwerpnetwerk.

vo
Publicaties & Links
Frisse start; opbrengsten van 5 jaar samenwerken

Frisse Start, het project Begeleiding Startende Leraren (BSL) in de regio Noord-Holland en Zuidelijk Flevoland presenteerde op 27 juni 2019 haar eindpublicatie. In de publicatie vindt u de opbrengsten van vijf jaar Frisse Start: een samenwerking met ruim honderd scholen en van de meer dan honderd trainingen voor ruim 1400 leraren en leidinggevenden. U leest over de gekozen aanpak, de ontwikkelde producten en de verworven inzichten. Scholen die starten met het ontwikkelen van inductie-arrangementen worden concrete handreikingen geboden. Scholen die na de eerste ervaringen met BSL verbeterplannen willen uitwerken, hopen ze met nieuwe inzichten en instrumenten te inspireren.

vo
Publicaties & Links
BSL Wat gebeurt er in de regio? Utrecht

In BSL-regio Utrecht gebeurt veel moois rond de inbedding van inductietrajecten in de scholen. Op 13 juni vond voor de derde keer een audit plaats met scholen die hebben deelgenomen aan het BSL-project, dit keer UniC, Revius Wijk bij Duurstede, Scala College en Vathorst College. Het gaat om scholen met meerjarige inductietrajecten die door middel van de audit een certificaat behalen waarmee zij aantonen een begeleidingsprogramma van voldoende niveau te hebben. Dit certificaat geldt als addendum bij het Keurmerk Opleidingsschool.

mbo
Publicaties & Links
Leren voor Duurzame Ontwikkeling Een pedagogische opdracht voor de lerarenopleidingen en opleidingsscholen

In dit hoofdstuk uit kennisbasis voor lerarenopleiders worden de uitgangspunten van het UNESCO concept Leren voor Duurzame Ontwikkeling vanuit een historisch perspectief uiteengezet om vervolgens de verbinding te leggen met (beroepsgerichte) kennisverwerving en zelfontplooiing van leraren (in opleiding) en hun leerlingen en studenten. [2018]

mbo
Publicaties & Links
Hoe voorkomen we dat instromende docenten vroegtijdig vertrekken?

Een vijfde van de instromende docenten werkt na één jaar niet meer in het mbo. Na drie jaar is dit zelfs 30% van de instromende docenten. Uit onderzoek blijkt dat het goed begeleiden van starters veel effecten kan hebben. Dit betekent dat het voor mbo-scholen noodzakelijk is om beleid rondom starters te ontwikkelen of te versterken, bijvoorbeeld door een begeleidings- of inductietraject in te richten, zoals beschreven in het artikel dat is verschenen in het vakblad Profiel [mei 2019]

po vo
Publicaties & Links
Het integreren van de huisacademie en de opleidingsschool

Hoe zorg je voor meer afstemming tussen huisacademies en opleidingsscholen en andere professionaliseringsinitiatieven, in het kader van de doorlopende lijn van leraar-in-opleiding, starter naar ervaren leraar? En hoe maak je dat realiseerbaar en financierbaar? Wij spraken met Lobke Baars en Frank Crooijmans, manager en regievoerder Opleiden bij huisacademie Quriuz, over deze vragen.

mbo
Publicaties & Links
Magazine STERK. MBO professionalisering in de praktijk.

De afgelopen jaren hebben mbo-scholen op het thema professionalisering een grote ontwikkeling doorgemaakt. Dit magazine (2017) over professionalisering binnen het mbo is een uitgave van de MBO raad.

mbo
Publicaties & Links
Hoe behouden wij starters voor het onderwijs?

Artikel uit Groen Onderwijs (2014). Het aantal startende leraren dat uit onvrede vroegtijdig het voortgezet onderwijs verlaat, is al jaren veel te hoog. Stoas Vilentum Hogeschool en de leerstoelgroep ECS van Wageningen University begeleiden sinds een jaar starters en begeleiders in een project waarin nieuwe scholen kunnen aanhaken.

mbo
Publicaties & Links
Behouden van nieuwe docenten vereist specifiek beleid

Artikel uit Vakblad Profiel (2016). Het aantal startende leraren dat vroegtijdig het voortgezet onderwijs verlaat, is al jaren veel te hoog. Met het project ‘Begeleiding Startende Leraren’ (BSL), waarin lerarenopleidingen en universiteiten samenwerken in verschillende regionale projecten, stimuleert en subsidieert de overheid de ontwikkeling van zogeheten inductiearrangementen. Inductie, ofwel het totaalpakket een begeleidingsactiviteiten dat een school aanbiedt om startende leraren te ondersteunen in hun ontwikkeling naar competente professionals, is cruciaal voor het behoud van starters voor het onderwijs.