Opleiden & professionaliseren

Binnen opleidingsscholen kiezen scholen, schoolbesturen en lerarenopleiding(en) ervoor om met elkaar samen te werken bij het opleiden van toekomstige leraren. De samenwerking richt zich op het opleiden van aankomende leraren zowel in scholen als op de opleidingen. Een deel van het leren vindt op de werkplek plaats. Naast het opleiden kan de samenwerking zich ook richten op professionalisering, schoolontwikkeling, innovatie en het realiseren van praktijkonderzoek.

 

Filter op onderwerp
vo
Praktijkvoorbeelden
De samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen in Nijmegen

De Academische Opleidingsschool Alliantie VO & Notre Dame werkt met impulsprojecten, waar binnen een school en lerarenopleiding samen aan een ontwikkelvraag van de school werken. De lerarenopleiders lopen mee op de scholen in uiteenlopende rollen: als expert, vakdidacticus, procesbegeleider. Lees in dit praktijkverhaal over de opbrengsten van de projecten, voor zowel de opleidingsschool als de professionele en persoonlijke ontwikkeling van de betrokkenen.

vo
Praktijkvoorbeelden
'Samen opleiden prioriteit voor iedereen in de school'

Volgens Chris Kroeze, die zijn proefschrift schreef over begeleiding bij het opleiden in de school, leren studenten het meeste wanneer verschillende begeleiders in de opleidingsschool bijdragen aan hun ontwikkeling. Verderop in het verhaal komt het perspectief van drie opleidingsscholen op het opleiden van studenten op de werkplek aan de orde.

vo
Praktijkvoorbeelden
Opleidingsschool Passie voor Leren maakt tool voor kwaliteitsontwikkeling

De academische opleidingsschool Passie voor Leren startte in 2007 en is geaccrediteerd. De opleidingsschool wil het leren bevorderen van leraren in opleiding, startende én ervaren leraren, werkplekbegeleiders, opleiders en leidinggevenden. Focus hierbij is de ontwikkeling van de professionele identiteit, de onderzoekende houding en het onderzoekend handelen.

vo
Praktijkvoorbeelden
Het borgen van de begeleiding van startende leraren | CSG het Noordik te Almelo

Begeleiding van startende leraren moet een plek hebben binnen de kwaliteitscyclus van een schoolorganisatie. De begeleiding van startende leraren wordt een vanzelfsprekend onderdeel van de schoolorganisatie en van het personeelsbeleid. Op Het Noordik in Almelo is de afdeling HRM vanaf het begin betrokken bij het landelijke project Begeleiding Startende Leraren.

po vo
Praktijkvoorbeelden
Leraren blijven zich ontwikkelen, ook als ze bevoegd zijn | AOS-ON

Toekomstige leraren krijgen bij de Academische Opleidingsschool Oost-Nederland (AOS-ON) hun opleiding voor veertig procent op de school. Ook in de eerste fase van hun leraarschap worden zij ondersteund vanuit de AOS-ON. “Er is een doorlopende leerlijn van student naar startende leraar naar ervaren personeel.”

vo
Praktijkvoorbeelden
Kennismaken, -nemen en -delen | Praktijkverhalen van scholen en partnerschappen vo

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren tekende praktijkverhalen op van scholen en partnerschappen Samen Opleiden uit het voortgezet onderwijs. De verhalen gaan over hun ervaringen met verschillende thema’s: de borging en inbedding van de begeleiding van startende leraren, het uitbreiden van samen opleiden, het versterken van de kwaliteit van samen opleiden en professionaliseren, en het organiseren en stimuleren van kennisgedreven werken door leraren.

vo
Publicaties & Links
Verkenning BSL | Begeleiding startende leraren in het voortgezet onderwijs

Scholen hebben behoefte aan een breed gedragen visie op de begeleiding van startende leraren. Starters zelf ervaren weinig ruimte voor eigen leervragen en hebben behoefte aan meer maatwerk. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek ‘Verkenning BSL – Begeleiding Startende Leraren in het voortgezet onderwijs’ van de VO-raad onder vijftien scholen. In het onderzoeksrapport wordt een aantal aanbevelingen gedaan voor het versterken van de kwaliteit van de begeleidingsarrangementen en het beter borgen van de begeleiding in de schoolorganisatie.

po vo
Kwaliteitsreeks
Samen leren en kennisdelen in de opleidingsschool

Omdat de maatschappij snel verandert, is het nodig dat besturen, scholen en opleidingen flexibel kunnen inspelen op deze ontwikkelingen en kunnen omgaan met de onzekerheid die dit met zich meebrengt. Scholen slagen daar alleen in als leraren samenwerken, samen leren en gezamenlijk onderbouwde keuzes maken. Daarnaast is het van belang dat scholen samenwerken en kennisdelen met andere scholen en opleidingen. Dit katern geeft antwoord op de vraag hoe scholen zich kunnen ontwikkelen tot lerende organisaties en hoe partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren zich kunnen ontwikkelen tot lerende partnerschappen.

vo mbo
Praktijkvoorbeelden
Lesgeven in het mbo: “Het staat niet in een boekje”

Het aantal studenten van een lerarenopleiding dat bij Mondriaan stage loopt, neemt toe. In het kader van “Samen opleiden van nieuwe docenten” werken de lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam (HR) en Mondriaan samen in (aspirant-) Opleidingsschool Mondriaan. De ambitie voor dit gezamenlijke traject is dat er 80 studenten per schooljaar worden opgeleid. De hogeschool vindt het belangrijk dat hun studenten niet alleen opgeleid worden voor het voortgezet onderwijs, maar ook vanaf het eerste jaar zicht hebben op werken in het mbo.

vo
Publicaties & Links
Het transformatorhuisje

Hoe kan het complexe proces van het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek zichtbaar worden gemaakt? En hoe kun je als opleider verdieping aanbrengen in het leren van studenten? Aan de hand van inzichten en methodieken in het opleiden van aanstaande leraren op de werkplek ontrafelen Bob Koster en Judith Stappers de complexiteit van het werkplekleren. De lezer wordt uitgedaagd het leren van aanstaande leraren te verdiepen aan de hand van de metafoor van het ‘Transformatorhuisje’, waarin hoogspanning wordt omgezet in laagspanning.