Opleiden & professionaliseren

Binnen opleidingsscholen kiezen scholen, schoolbesturen en lerarenopleiding(en) ervoor om met elkaar samen te werken bij het opleiden van toekomstige leraren. De samenwerking richt zich op het opleiden van aankomende leraren zowel in scholen als op de opleidingen. Een deel van het leren vindt op de werkplek plaats. Naast het opleiden kan de samenwerking zich ook richten op professionalisering, schoolontwikkeling, innovatie en het realiseren van praktijkonderzoek.

 

Filter op onderwerp
po vo
Publicaties & Links
Rapportage onderzoek ‘Huisacademies in kaart'

Op welke manier organiseren schoolbesturen professionalisering van leraren? En welke ambities hebben schoolbesturen met hun – veelal nog intern gerichte – huisacademie? Antwoorden op deze vragen en meer leest u in dit verkennende onderzoek waar 75 huisacademies aan hebben meegewerkt.

vo
Publicaties & Links
Opbrengsten project Verbinden en Vernieuwen 2013-2018

Beknopte samenvatting van de opbrengsten van het project Verbinden en Vernieuwen van het Platform Noord-Holland Noord. U vindt in de weergave van deze opbrengsten niet alleen tips, trucs, formulieren, handleidingen en wijzers als uitgewerkte resultaten van onze projecten, maar ook de gouden regels voor de procesbewaking van de projecten.

po
Publicaties & Links
Wrap-up gesprekstafels samen opleiden en professionaliseren in de regio

In de eerste helft van 2018 hebben er een achttal gesprekken in samenwerking met de PO-Raad plaatsgevonden in verschillende regio’s. Zo’n 100 bestuurders, opleidingsmanagers, projectleiders partnerschappen, directeuren, schoolopleiders, lectoren hebben deelgenomen aan een gesprekstafel en hebben zo waardevolle input geleverd voor de discussie over de verdere uitwerking van een gezamenlijke landelijke ambitie van de sectorraden, OCW, VH en VSNU rond samen opleiden en professionaliseren.

po
Publicaties & Links
Zij-instroom. Een gedeelde verantwoordelijkheid van scholen en opleidingen.

Steeds meer besturen voor primair onderwijs nemen zij-instromers aan. Zij doen dit meestal in de eerste plaats om het toenemende lerarentekort te lijf te gaan, maar scholen ervaren het ook als een verrijking van het onderwijs. Deze publicatie bespreekt de ins en outs van zij-instromers in het basisonderwijs.

vo
Instrumenten
Startwijzer VO

Wilt u binnen uw (opleidings)school de begeleiding van startende leraren verbeteren, maar weet u niet waar te beginnen? Dan kan de Startwijzer VO u een stap verder helpen! De Startwijzer VO is een digitale scan die in beeld brengt hoe startende leraren ingewerkt en begeleid worden. Ook geeft de Startwijzer VO aan op welke onderdelen mogelijk winst te behalen valt.

po vo
Publicaties & Links
Onderzoeksrapport ‘Loopbanen van leraren in het voortgezet onderwijs’

Voion heeft onderzoek laten doen naar de verschillende rollen die leraren in het vo kunnen vervullen naast hun primaire taak van het lesgeven, en de verticale en horizontale groeimogelijkheden die dit hen biedt. Het rapport biedt suggesties hoe lerarenopleidingen en inductieprogramma’s hun studenten en werknemers vanaf de start beter inzicht kunnen bieden in de wijze waarop ze zelf hun beroep interessant(er) kunnen maken. Door: Kohnstamm Instituut en de Hogeschool Amsterdam

po vo mbo
Publicaties & Links
Lezing over Finse opleidingsscholen [film]

Vesa Valkila (rector magnificus van de Universiteit van Turku – Finland) heeft tijdens het jaarlijkse congres van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren op 30 mei 2018 een lezing gegeven over hoe het systeem van de Finse opleidingsscholen werkt. Bekijk in dit filmpje een beknopte samenvatting van zijn verhaal.

po vo mbo
Publicaties & Links
Kijkkader voor praktijken van samen opleiden

Het Kijkkader voor praktijken van samen opleiden is een praktisch instrument om bestaande opleidingspraktijken op en over de grenzen van schoolpraktijk en opleidingsinstituut onder de loep te nemen en te verbeteren of om nieuwe praktijken te ontwerpen. Dit katern beschrijft een aantal gebruiksmogelijkheden en onderbouwt de onderdelen van het Kijkkader.

po vo
Publicaties & Links
Lerarenopleiders aan het woord over beroepsregistratie

VELON, de beroepsvereniging van lerarenopleiders, nodigt alle lerarenopleiders – zowel op de school als op de lerarenopleiding – van harte uit om door registratie te laten zien dat ze zich verbonden voelen met andere beroepsgenoten. Beroepsregistratie geeft meer zicht op het eigen functioneren en ontwikkeling én laat zien dat we met elkaar een professionele, ontwikkelingsgerichte, betrokken beroepsgroep vormen. In een aantal filmpjes leggen verschillende geregistreerde lerarenopleiders uit wat beroepsregistratie voor hun betekent.

vo
Publicaties & Links
Samenwerken in het koppeltraject: geen eenrichtingsverkeer

Ria Rigter en Pettra-Eszter van Beveren vormen dit jaar een van de duo’s in het koppeltraject dat het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren ook in 2018 aanbiedt. Ria maakt deel uit van een erkende opleidingsschool, Pettra hoopt die status mede dankzij deze samenwerking in 2020 ook te bereiken.