In De week van Samen Opleiden spreekt gastvrouw Marceline Schopman, kort maar krachtig, met vertegenwoordigers uit de onderwijskoepels over kansen, uitdagingen en beoogde successen van Samen Opleiden. Het centrale thema: de lerende leraar in de schijnwerpers. Het centrale thema: de lerende leraar in de schijnwerpers. Han van Krieken is woordvoerder vanuit het lerarendossier van de Vereniging van Universiteiten (VSNU). Hij benoemt onder andere de waarde van universitair opgeleide leraren in de mix van een onderwijsteam in het vo en juist ook in het po en mbo. Verder spreekt Han over het gericht aanbieden van onderwijs aan instromers vanuit allerlei loopbanen en het verder leren tijdens de inductiefase en daarna: een leven lang leren.
In dit rapport komt bij het beantwoorden van de hoofdvraag hoe het leiderschap van leraren in scholen versterkt kan worden aan bod hoe docenten deze rol op zich kunnen nemen en wat schoolbesturen kunnen doen om leiderschap te stimuleren.
Dit katern van de VO-Academie is gewijd aan de professionele ontwikkeling en loopbaanoriëntatie van leidinggevenden in het voortgezet onderwijs. Het katern geeft scholen inzicht in en handvatten voor het begeleiden van leidinggevend talent.
Onderzoek laat zien dat het personeelsbeleid van scholen nog lang niet altijd voorziet in het ondersteunen van de professionele ontwikkeling van leraren. Het programma Voortgezet leren van de VO-raad heeft in een factsheet handvatten voor scholen om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van leraren op een rij gezet.
Wat is de behoeften van een academische leerkracht op het gebied van hu inzet, professionalisering en kennisdeling? Een Leids consortium, waaronder de Hogeschool Leiden en de Universiteit Leiden, deed onderzoek naar die vraag.