Kennisbank

In onze kennisbank vindt u praktijkvoorbeelden, instrumenten en relevante publicaties over opleiden in de school. Maak gebruik van de filters en zoekbalk of zoek uitgebreid binnen de verschillende thema’s.

Zoek in kennisbank

Filters

Platform Publicaties

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren brengt diverse publicaties uit – vaak in nauwe samenwerking met partnerschappen en/of lerarenopleidingen – met als doel om de kennis die er is samen te vatten, te bundelen en te delen met de praktijk.

Naar overzicht publicaties

Laatst toegevoegde items

vo
Publicaties & Links
Brabantse OpleidingsSchool: op ontdekkingstocht naar de juiste school om voor de klas te staan

Brabantse scholen en lerarenopleidingen gaan intensiever samenwerken om studenten beter voor te bereiden op een baan in het onderwijs. De Brabantse OpleidingsSchool geeft toekomstige leerkrachten de mogelijkheid om op meer scholen stage te lopen dan dat ze nu doen. Op die manier krijgen de studenten een breder beeld van het onderwijs in de praktijk. | 2020

po
Publicaties & Links
Vrijescholen en Hogeschool Leiden gaan samen nieuwe leraren opleiden

Vrijescholen gaan de komende vier jaar als opleidingsschool samenwerken met de Vrijschool Pabo en het Lectoraat Waarde(n) van vrijeschoolonderwijs. De betrokken partijen ontvingen recent een subsidie daarvoor. Dankzij deze subsidie gaan zeven opleidingsscholen vanaf het studiejaar 2020-2021 gezamenlijk studenten van de Vrijeschool Pabo van Hogeschool Leiden opleiden. Dat gebeurt onder de titel Samen Opleidend Leren (SOL). | 2020

po vo
Publicaties & Links
Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie en werkwijze peer review

Het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie en werkwijze Peer Review is ontwikkeld in opdracht van het Bestuurlijk Overleg Samen
Opleiden & Professionaliseren, bestaande uit de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, VSNU en het ministerie van OCW. De opdracht is uitgevoerd door een ontwikkelteam van experts en veldvertegenwoordigers Samen Opleiden & Inductie met begeleiding van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren.

po
Kwaliteitsreeks
Werken aan kwaliteitsontwikkeling: tien principes en drie instrumenten

Dit katern presenteert de opbrengen van het project Integrale Kwaliteitsontwikkeling (IKO-project), dat het Partnerschap Opleiden in de School (POS) heeft uitgevoerd. De eerste stap was inventariseren welke opvattingen over kwaliteit en kwaliteitszorg er in het partnerschap leven en welke instrumenten en aanpakken er allemaal worden. Op basis van deze informatie is vervolgens een visie op kwaliteit en een theoretisch kader geformuleerd. Het POS heeft vervolgens tien principes vastgesteld die richtinggevend zijn voor kwaliteitsontwikkeling. Daarnaast zijn er drie instrumenten ontworpen die de partners helpen om volgens deze principes te werken aan de kwaliteitsverbetering van het samen opleiden en professionaliseren.

po
Publicaties & Links
Interview | Lector Paul Hennissen van de Nieuwste Pabo in Sittard

Bij ‘Opleiden in de school’ lopen pabo-studenten vanaf dag één stage op een basisschool. Lector Paul Hennissen van de Nieuwste Pabo in Sittard onderzocht de afgelopen acht jaar hoe deze manier van opleiden het best tot zijn recht komt. Zijn lectoraat stopt nu. Net op het moment dat het concept onder druk staat.

po vo
Kwaliteitsreeks
Samen leren en kennisdelen in de opleidingsschool

Omdat de maatschappij snel verandert, is het nodig dat besturen, scholen en opleidingen flexibel kunnen inspelen op deze ontwikkelingen en kunnen omgaan met de onzekerheid die dit met zich meebrengt. Scholen slagen daar alleen in als leraren samenwerken, samen leren en gezamenlijk onderbouwde keuzes maken. Daarnaast is het van belang dat scholen samenwerken en kennisdelen met andere scholen en opleidingen. Dit katern geeft antwoord op de vraag hoe scholen zich kunnen ontwikkelen tot lerende organisaties en hoe partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren zich kunnen ontwikkelen tot lerende partnerschappen.